سمپوزیوم تخصصی ایمنی نانومواد در انسان و محیط زیست

سمپوزیوم تخصصی «ایمنی نانو مواد در انسان و محیط زیست» در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ با همکاری مراکز تخصصی مرتبط از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد. ‏

سمپوزیوم تخصصی «ایمنی نانو مواد در انسان و محیط زیست» در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ با همکاری مراکزی چون کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو، شبکه ایمنی ‏فناوری نانو،‌ کمیته فنی استانداردسازی فناوری نانو، واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن مواد جهش زای زیست محیطی ایران، باشگاه پژوهشگران جوان و ‏نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. ‏

در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم دکتر شیبانی؛ رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص عملکرد کمیته نانو توضیحاتی ارائه کرد. ‏وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رویکرد علم و فناوری وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تاکید کرد: «در حوزه غذا و دارو نمی‌توان به‌تنهایی فعالیت نمود و ‏تقویت این حوزه نیاز به همکاری کمیته‌ها و انجمن‌های فعال دارد که مصداق آن کمیته نانو است که فعالانه عمل با تکیه بر علم و فناوری در جهت قانون‌مدار نمودن ‏محصولات نانو پزشکی کشور گام برداشته است.» ‏

بگفته دکتر شیبانی کمیته‌نانوی وزارت بهداشت در سال ۸۹ با توجه به ظرفیت‌های سازمان غذا و دارو و ستاد توسعه فناوری نانو تشکیل شد و با تهیه دستورالعمل‌های ‏لازم‌، ابلاغ آنها به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و برگزاری کارگاه‌های توجیهی لازم، وارد فاز عملیاتی شد. وی به نیاز به ارتباط علم وصنعت تاکید کرد و کمیته‌نانو را ‏مصداقی از تلفیق متخصصین علمی و اجرایی کشور و همکاری موثر آنها دانست.

در ادامه مراسم دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به حضور جدی نانو در زندگی انسان تاکید کرد این حضور باید ‏منطقی و مدیریت شده باشد. وی گفت: «با توجه به اینکه هر فناوری که وارد عرصه زندگی می‌شود مزایا و معایبی دارد ما وظیفه داریم بررسی کنیم در فناوری‌های جدید توازن ‏چگونه است و مرز کجاست، ما باید این مرز را شفاف کنیم و مسئولین و مردم را بدون تعصب نسبت به مزایا و معایب فناوری‌های جدید آگاه نماییم‎.»

دبیر ستاد با اشاره به هدف ستاد نانو در راستای افزایش ارتقای کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت، بحث ایمنی نانو را در دستیابی به هر دو هدف بسیار مهم دانسته و ‏نقش کمیته را در این امر بسیار با اهمیت قلمداد کرد‎.

دکتر دیناروند؛ رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، با اشاره به پیشرفت‌های بدست‌آمده در زمینه فناوری نانو و افزایش سهم فناوری نانو از تولیدات عنوان کرد: «سهم کشور از کل تولید علم در هر سال افزایش می‌یابد که سهم فناوری‌نانو در این میان بسیار پررنگ بوده است.»

وی با اشاره به وجود ستاد نانو به عنوان نقاط قوت ایران در زمینه فناوری نانو گفت: «محصولات نانو در دنیا و ایران وارد چرخه مصرف شده‌اند، اما تحقیقات پژوهشی اغلب به حوزه کاربرد محصولات ‏متمرکز می‌شوند و باید تلاش شود به ایمنی محصولات نیز توجه شود که در این زمینه ستادنانو و کمیته نانو سازمان غذا و دارو نقش بسیارمهمی دارند.»

ایمنی فناوری نانو در صنعت و تولید
در اولین بخش سمپوزیوم، دکتر رضایت در ابتدای سخنان خود به حضور بیش از پانزده هزار دانشجو، محقق، مدرس و فعال حوزه کسب و کار در زمینه فناوری ‏نانو و کسب رتبه هشتم جهانی تولید مقالات در حوزه نانودر سال ۲۰۱۲ اشاره کرد. وی در خصوص بحث ایمنی نانو ‏با تاکید بر اینکه نگاه دراین مبحث به صنعت و تولید گفت: « در حال حاضر موج اول نانو که بحث رسوخ در صنعت بود به جایگاه خوبی رسیده است و موج جدید که تولید محصولات خاص بر اساس فناوری نانو است رشد ‏خود را شروع کرده است‎.»

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو تاکید کرد ستاد تلاش قابل توجهی در بررسی ایمنی نانو انجام داده که برگزاری این سمپوزیوم نیز در همین راستا است. وی افزود: «باید دقت کنیم که در حین بررسی ایمنی نانومواد، نسبت
به ایمنی این مواد در جامعه ترس ایجاد نکنیم و در این زمینه بررسی و آسیب‌شناسی
منطقی و مدیریت صحیح داشته باشیم‎.»

دکتر رضایت در صحبت‌های خود همچنین به ثبت ۲۵ پتنت در حوزه نانو در سال ۲۰۱۲ و نیز فعالیت ۳۳۵ شرکت نانویی و تولید ۱۳۳ محصول مورد تایید مرتبط با این فناوری در کشور اشاره کرد.

 
در پایان این همایش، دکتر اربابی دبیر سمپوزیوم ضمن تشکر از حضور مسئولین مختلف ارگان‌های مرتبط، به استقبال بی‌سابقه مدیران، متخصصان و دانشجویان از سراسر کشور اشاره کرد و افزود این استقبال طی زمان ۱۰ ساعته برنامه بی‌سابقه و غیر‌منتظره بود‎.

گفتنی است، در این سمپوزیوم یک روزه ۱۲ سخنرانی علمی در سه بخش و دو پنل تخصصی مواد
جهش‌زای زیست محیطی و ضوابط اخلاقی و حقوقی در حوزه نانو، برگزار شد.
‏همچنین در حدود ۱۳۰ مقاله به دبیرخانه سپموزیوم ارسال شده بود که از این
میان در حدود ۹۲ مقاله برای ارائه به‌صورت پوستر انتخاب شدند.‏‎ مقالات این
همایش در حوزه‌های مختلف سلامت، بهداشت، محیط زیست و
عرصه‌های کشاورزی و پسماندها در ارتباط با بهره گیری از فناوری نانو و
توجه به ‏جنبه‌های ایمنی استفاده از این فناوری ارائه شدند و در پایان
سمپوزیوم از پوسترهای برگزیده تقدیر شد‎.