ساخت ابرخازن برای ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر

یک تیم تحقیقاتی موفق شده است با استفاده از فیلم‌های حاوی نانولوله کربنی ابرخازن‌هایی تولید کند. این ابرخازن‌ها برای تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر ضروری هستند.

یک تیم تحقیقاتی موفق شده است با استفاده از فیلم‌های حاوی نانولوله کربنی ابرخازن‌هایی تولید کند. این ابرخازن‌ها برای تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر ضروری هستند.

ادوات الکترونیکی هر روز کوچک‌تر، سبک‌تر و سریع‌تر می‌شوند. هرچند این ادوات الکترونیکی نظیر تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت‌ها سخت و محکم هستند اما تصور کنید که بتوان آنها را خم کرد یا کشید.
محققان دانشگاه دلوار می‌گویند در آینده نزدیک ادوات الکترونیکی قابل کشیدن توسط شرکت‌های سونی، نوکیا و آی‌بی‌ام به بازار عرضه خواهد شد. فراسوی الکترونیک رایج، از ادوات قابل کشیدن و انعطاف‌پذیر می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر ادوات پزشکی، پوست‌های روباتی و ادوات کاشتنی استفاده کرد. 
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
بینگکینگ وی می‌گوید اگر بتوان مواد ارتجاعی و نرم را وارد حوزه الکترونیک کرد آنگاه کاربردهای کاملا جدیدی در این حوزه پا به عرصه ظهور می‌گذارد. حتی اگر دانشمندان بتوانند ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر تولید کنند، چگونه می‌توان انرژی آنها را تامین کرد؟
وی می‌گوید ادوات ذخیره انرژی قابل شارژ و منعطف موسوم به ابرخازن‌ها به شدت برای توسعه این حوزه ضروری هستند. در واقع برای ایجاد ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر باید ابرخازن‌ها را تولید کرد. گروه تحقیقاتی وی در این دانشگاه پیشرفت‌های قابل توجهی در ایجاد منابع انعطاف‌پذیر داشته‌اند آنها برای این کار از فیلم‌های حاوی نانولوله کربنی، غشاء‌های پلی‌اورتان و الکترولیت‌های آلی استفاده کردند.
 وی می‌گوید برای این کار ما به‌دنبال ماده‌ای بودیم که می‌توانست مقدار زیادی انرژی ذخیره کند. برای تولید چنین سیستمی، محققان این پروژه رفتار الکتروشیمیایی الکترودهای ساخته شده از نانولوله‌های کربنی تک جداره و جداکننده‌های الاستومری را مورد آزمایش قرار دادند. لی می‌افزاید ابرخازنی که ما در این آزمایشگاه ساختیم دارای پایداری قابل توجهی بوده است. از این یافته‌ها می‌توان برای طراحی و تست ادوات ذخیره انرژی در آینده استفاده کرد. این تیم تحقیقاتی قصد دارد نتایج کار خود را به‌صورت پتنت در آورد، هر چند نتایج بخشی از این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.