۱۰ فناوری نوظهور برتر سال ۲۰۱۳ از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد

کمیته برنامه جهانی فناوری‌های نوظهور ۱۰ روند بسیار خوش‌آتیه و برتر فناوری،که می‌توانند در دهه‌های آتی به رفع مشکلات مربوط به جمعیت جهانی و تقاضای رو به رشد مواد کمک نمایند را شناسایی کرده است.

برای رفع چالش‌های جدید، به فناوری‌های جدیدی نیاز است. کمیته برنامه جهانی فناوری‌های نوظهور، وابسته به مجمع جهانی اقتصاد، ۱۰ روند بسیار خوش‌آتیه و برتر فناوری، که می‌توانند در دهه‌های آتی به رفع مشکلات مربوط به جمعیت جهانی و تقاضای رو به رشد مواد کمک نمایند را شناسایی کرده است.
 
از نظر مجمع جهانی اقتصاد، این فناوری‌ها باعث توسعه  پیشرفت‌‌ها شده و به طور گسترده استفاده خواهند شد. ۱۰ فناوری برتر سال ۲۰۱۳ از دیدگاه این مجمع عبارتند از:

۱٫    خودروهای برقی آنلاین (OLEV)؛ در حال حاضر فناوری بی‌سیم می‌تواند انرژی الکتریکی را به چرخ‌ها منتقل کند. در خودروهای نسل آتی، سیم‌های خودرو می‌توانند در زیر خودرو تعبیه شوند تا از راه دور بتوانند از طریق یک میدان الکترومغناطیسی از کابل‌های نصب شده در زیر جاده نیرو بگیرند.

۲٫    چاپ سه بعدی و تولید از راه دور؛ چاپ سه بعدی، خلق ساختارهای سه بعدی از فایل‌های دیجیتال رایانه‌ای را امکان‌پذیر می‌سازد و در صورتی که از راه دور امکان چاپ در خانه یا اداره وجود داشته باشد، باعث ایجاد تحول در تولید خواهد شد.

۳٫     مواد خود ترمیم ‌شونده؛ مواد خود ترمیم‌شونده که می‌توانند بدون دخالت خارجی انسان صدمات وارده را ترمیم کنند، باعث افزایش طول عمر مواد و کاهش تقاضا برای مواد خام و نیز بهبود ایمنی ذاتی مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز یا شکل‌دهی بدنه‌های هواپیماها شوند.

۴٫    صرفه‌جویی انرژی در تصفیه آب؛ فناوری‌های نوظهور باعث صرفه‌جویی چشمگیر در انرژی شده، به طوری که در تصفیه آب یا شیرین‌سازی آن باعث کاهش مصرف ۵۰ درصدی یا بیشتر انرژی می‌شوند.
 
۵٫    تبدیل و استفاده از دی‌اکسید کربن (CO2
۶٫    تغذیه بهتر برای تقویت سلامتی در سطح ملکولی؛
۷٫    حسگر از راه دور (Remote sensing)؛

۸٫      دارورسانی دقیق از طریق مهندسی نانومقیاس؛ داروهایی که می‌توانند به طور دقیق به سطح یک ملکول و داخل یا اطراف یک سلول منتقل شوند، دربرگیرنده فرصت‌های بیشماری برای درمان اثربخش‌تر و یا کاهش اثرات جانبی ناخواسته داروها هستند.  نانوذرات هدفمند که می‌توانند به یک بافت بیمار بچسبند، امکان رسانش میکرومقیاس عناصر درمانی موثر را در حالی که اثرات آنها را بر بافت سالم به حداقل می‌رسانند، فراهم می‌کنند و  در حال حاضر در آزمایش‌های پزشکی در حال توسعه هستند.

۹٫    الکترونیک ارگانیک و فتوولتایک‌ها؛
۱۰٫    راکتورهای نسل چهارم و بازیافت زباله‌های هسته‌ای.