تصویربرداری کمـّی از نانوذرات در بافت‌ها

پژوهشگران دانشگاه تگزاس روشی برای تصویربرداری از نانوذرات موجود در بافت ارائه کردند که فرآیند شناسایی بیماری را ساده‌تر می‌کند. در این روش از میکروسکوپ نوری‌صوتی استفاده می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه تگزاس روشی برای تصویربرداری از نانوذرات موجود در بافت ارائه کردند که فرآیند شناسایی بیماری را ساده‌تر می‌کند. در این روش از میکروسکوپ نوری‌صوتی استفاده می‌شود.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
در حال حاضر نانوذرات جاذب نور در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا این مواد می‌توانند در شناسایی بیماری‌های مختلف از طریق تصویربرداری استفاده شوند. محققان تلاش دارند تا با استفاده از تصویربرداری نوری‌صوتی مقادیر نانوذرات را در بافت‌ها نشان دهند این کار با دشواری‌هایی همراه است زیرا این روش مبتنی بر خواص نوری بافت‌ها می‌باشد که با دانستن این خواص نوری می‌توان فهمید چه مقدار نور به بافت می‌رسد. اما به‌دست آوردن خواص نوری بافت‌ها هم دشوار است زیرا بافت‌ها در شرایط مختلف رفتاری متفاوت دارند.

اخیرا روشی توسط محققان دانشگاه تگزاس ارائه شده است که در آن تنها خواص خود نانوذرات برای شناسایی بیماری ضروری است و دیگر نیاز به تعیین مقدار نانوذرات نیست. بنابراین به‌صورت مستقل و بدون نیاز به داشتن این پارامتر، می‌توان محل بیماری را شناسایی کرد. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Quantitative Photoacoustic Imaging of Nanoparticles in Cells and Tissues در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است. استانیسلاو املیانوف و همکارانش روش مستقیم و ساده‌ای برای تعیین مقدار نانوذرات برچسب‌دار که به بافت‌های بیماری چسبیده‌اند یافته است. جیسون کوک می‌گوید روش ما می‌تواند تصاویری ایجاد کند که در آن نانوذرات در سلول و بافت به‌خوبی دیده می‌شوند. این روش به هیچ وجه مانند روش‌های دیگر نیازمند کارهای طاقت فرسا نیست. همچین تصویربرداری به سرعت انجام شده و می‌توان از بافت‌های مختلف به‌صورت مستقیم تصویر گرفت با این کار می‌توان توزیع نانوذرات را در بافت یا سلول به‌راحتی مشاهده کرد.

پیش از این، این گروه از طیف‌سنجی جرمی برای تعیین مقدار نانوذرات استفاده می‌کردند همچنین از رنگ‌آمیزی و میکروسکوپ نوری برای مشاهده نانوذرات استفاده می‌کردند. این روش مشکلاتی در پی داشت، بنابراین محققان روش میکروسکوپی نوری‌صوتی ارائه کردند که با آن می‌توان حضور نانوذرات را تصویربرداری کرد. آنها روش میکروسکوپی نوری‌صوتی را با یک روش تعیین کمی ترکیب کرده و مقدار نانوذرات را در سلول و بافت‌ها به‌دست آوردند. آنها نانوذرات ۱۵ نانومتری آهن را در یک بافت سرطانی مشخص کردند.

این روش کاربردهای دیگری هم می‌تواند داشته باشد برای مثال می‌توان سمیت نانوذرات را با تعیین مقدار نانوذرات در بافت و توزیع آنها در بافت‌ها تعیین کرد.