آغاز به کار چهارمین ماراتن دانش‌آموزی فناوری نانو

چهارمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو صبح امروز‏، جمعه ۳۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۲،‌ با حضور بیش از ۲۰ هزار داوطلب بطور همزمان در ۹۳ شهر از ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود.

در چهارمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، در مجموع ۲۰۴۸۶ ‏دانش‌آموز از ۳۱ استان کشور ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۹۹۱۰ نفر از طریق ۱۷۰ نهاد ترویجی و باقی افراد بصورت انفرادی فرایند ثبت نام خود ‏را انجام داده‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده در پایگاه اینترنتی باشگاه نانو، استان‌های فارس با ۳۵۶۹ داوطلب، تهران ۲۴۳۸، بوشهر ۱۴۰۲، همدان ۱۲۶۹ و ‏سمنان با ۱۲۱۴ داوطلب، بیشترین سهم ثبت نام در المپیاد را به خود اختصاص داده‌اند. شهرستان‌های شیراز و تهران نیز از لحاظ تعداد ثبت‌نام با فاصله زیادی از باقی شهرستان‌ها قرار دارند.‏

گفتنی است‏، المپیاد علوم و فناوری نانو، با هدف ترویج این فناوری در مقطع دبیرستان و کشف دانش‌آموزان مستعد برای به کارگیری در طرح‌های پژوهشی مؤثر، اولین بار در تیرماه سال ۸۹ برگزار شد. این المپیاد شامل دو مرحله است: در مرحله اول، دانش آموزان در یک امتحان کتبی بر مبنای منابعی که توسط باشگاه نانو معرفی می‌شود، شرکت می‌کنند. برگزیدگان این مرحله در قدم بعد یک دوره عملی (آزمایشگاهی) و محاسباتی(شبیه سازی) را در یک مرکز معتبر علمی کشور (نظیر پژوهشگاه صنعت نفت) می‌گذرانند. در پایان آموخته‌های علمی آنها برای انتخاب نفرات برتر با برگزاری یک آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. تا کنون سه دوره از این المپیاد در سطح کشور برگزار شده است.

شایان ذکر است، سایر اطلاعیه‌ها در خصوص مراحل بعدی چهارمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو از طریق پایگاه اینترتی باشگاه نانو، قابل پیگیری است.‏