-درمان سرطان سینه با نقاط کوانتومی و ویتامین D

محققان آمریکایی دریافتند که استفاده از نوعی ویتامین دی موسوم به کالسیتریول می‌تواند برای درمان سرطان سینه مفید باشد. این یافته می‌تواند مسیر تازه‌ای به‌سوی درمان سرطان سینه بدخیم باشد.

محققان آمریکایی دریافتند که استفاده از نوعی ویتامین دی موسوم به کالسیتریول می‌تواند برای درمان سرطان سینه مفید باشد. این یافته می‌تواند مسیر تازه‌ای به‌سوی درمان سرطان سینه بدخیم باشد.

اخیرا راهبردی ارائه شده است که با استفاده از آن می‌توان سرطان سینه بدخیم که یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است را درمان کرد. در این راهبرد جدید از گونه فعالی از ویتامین D3 استفاده شده که به آن کالسیتریول گفته می‌شود. این ویتامین با استفاده از نقاط کوانتومی در بدن رهاسازی می‌شود. نقاط کوانتومی نوعی ابزار رهاسازی نانومقیاس است که قادر به نشر نور است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نقاط کوانتومی قادرند مقادیری از کالسیتریول را با غلظت بالا به تومورهای هدف برده و در سایت سلول‌های سرطانی رهاسازی کنند. همچنین نقاط کوانتومی می‌توانند کالسیتریول را به‌درون سیستم لنفاوی ببرند جایی که سرطان از آنجا گسترش می‌یابد. با این راهبرد هم می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد و هم از سوی دیگر به دلیل وجود نقاط کوانتومی در محل تومور امکان تصویربرداری از تومور وجود خواهد داشت. نتایج این پژوهش در پنجاه‌و‌هفتمین نشست انجمن بیوفیزیک که در فوریه ۲۰۱۳ برگزار شده، ارائه شده است.

آنجا نوح از محققان سرطان دانشگاه دلوار که در ماین زندگی می‌کند چندی پیش حمایت مالی از سوی بنیاد سرطان ماین به‌دست آورد تا با استفاده از این حمایت روی اثرات کالسیتریول بر سلول‌های سرطان سینه تحقیق کند. مطالعه مقالات مختلف به او کمک کرد تا ارتباطی میان سرطان و ویتانین D پیدا کند. نوح می‌گوید بعد از گفتگو با همکاران با استعدادم در این باره، حمایت مالی برای انجام این پروژه به تصویب رسید. او پس از ترک دانشگاه دلوار کار با کنث وان گولن را آغاز کرد گولن یکی از متخصصان زیست شناسی سرطان سینه بدخیم است آنها به ارزیابی کالسیتریول پرداختند. این نوع سرطان در مقایسه با دیگر انواع سرطان سینه درمان دشوارتری دارد به‌طوری که نرخ زنده مانده سرطان سینه بدخیم در ۵ سال چهل درصد است در حالی که دیگر انواع سرطان سینه در ۵ سال ۸۷ درصد شانس زنده ماندن دارند. یکی از موضوعاتی که موجب می‌شود این نوع سرطان درمان دشواری داشته باشند این است که الگوهای رشد آن متفاوت است. روش‌های شیمی‌درمانی، جراحی و تابش هنوز نتوانسته موفقیتی در پی داشته باشد. اما نتایج اولیه این پژوهش روی موش‌ها نشان داد که کالسیتریول می‌تواند مانع از هجوم و مهاجرت سلول‌های SUM149 که سلول‌های سرطانی است، شود.