همکاری بلاروس و اندونزی در حوزه فناوری‌نانو

کشورهای اندونزی و بلاروس به دنبال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌هایی در زمینه تولید محصولات فناوری‌نانو هستند.

کشورهای اندونزی و بلاروس به دنبال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌هایی در زمینه تولید محصولات فناوری‌نانو هستند. این اطلاعات توسط سرگی چیشیک، معاون آکادمی ملی علوم بلاروس در پنجم ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شده است.

چندی قبل چیشیک به کشور اندونزی سفر کرده و در خلال این سفر امکان همکاری بین سازمان‌های کشور بلاروس و اندونزی در زمینه فناوری‌نانو بحث و بررسی شده است. در این دیدار، امکان همکاری مشترک در زمینه تولید نانوذرات سرامیک، فلز و کربن مورد بررسی قرار گفته است. به گفته سرگی چیشیک، «فناوری‌نانو یکی از حوزه‌هایی است که کشور بلاروس به دنبال همکاری خارجی در آن است».

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کشور بلاروس به دنبال انجام پروژه‌‌ای در کشور ویتنام نیز هست. این پروژه شامل تولید میکروسکوپ نیروی اتمی است. علاوه بر اینها، بسیاری از کشورهای عرب نیز آماده همکاری با دانشمندان بلاروسی هستند.
معاون آکادمی ملی علوم بلاروس خاطر نشان کرده است که بلاروس به دنبال ایجاد مرکز انتقال و تجاری‌سازی فناوری‌نانو است. این مرکز بخشی از طرح‌های این کشور برای توسعه صنعت فناوری‌نانواست. از آنجایی که الکترونیک مدرن و صنعت داروسازی و بخش سلامت در حال استفاده از فناوری‌نانو هستند، توسعه صنعت فناوری‌نانو در بلاروس یکی از مهمترین حوزه‌ها محسوب می‌شود.  
به گفته رییس اداره سیاست علم و نوآوری وزارت اقتصاد بلاروس، در حال حاضر ۸ سازمان وابسته به آکادمی علوم این کشور، دارای بخش‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی در زمینه تولید محصولات فناوری‌نانو هستند. همچنین ۶ سازمان وابسته به وزارت صنعت و ۹ کسب و کار کوچک نیز در زمینه فناوری‌نانو فعالیت می‌کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بلاروس به دنبال این است تا در آینده‌ای نزدیک، یک کمیته بین‌سازمانی برای توسعه صنعت فناوری‌نانو، با عضویت کمیته‌ای از وزرا تشکیل دهد.