افتتاح اولین مرکز فناوری‌نانو در کشور آفریقایی زیمباوه

اولین مرکز بین‌المللی فناوری‌نانو در کشور زیمباوه، با مشارکت دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و همکاری وزارت علم و فناوری زیمباوه با دانشگاه‌های محلی،در شهر حراره این کشور آغاز به کار کرد.

اولین مرکز بین‌المللی فناوری‌نانو در کشور زیمباوه، در شهر حراره این کشور آغاز به کار کرد. این مرکز با مشارکت دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و همکاری وزارت علم و فناوری این کشور با دانشگاه‌های محلی، تاسیس شده است.

وزارت علم و فناوری زیمباوه در سال ۲۰۱۲ میلادی، سیاست علم، فناوری و نوآوری این کشور را آغاز نمود که ضرورت آموزش و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور در راستای توسعه ملی، از اهداف اصلی آن بود. یکی از فناوری‌های نوظهور مورد تاکید در سیاست علم، فناوری و نوآوری این کشور، فناوری‌نانو است.

به گفته پرفسور هنری زینوتیوی، وزیر علم و فناوری این کشور، «زیمباوه به دنبال این است تا از طریق ارتقای تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی کاربردهای علم و فناوری‌نانو در حوزه‌هایی نظیر تصفیه آب، تولید انرژی، تولید دارو و بخش معدن، به رشد اقتصادی این کشور کمک نماید».

به گفته جوزفات زیمبا، مشاور سیاست‌گذاری کمیته هماهنگ کننده ملی مرکز مذکور، «این مرکز باعث می‌شود که کشور زیمباوه از اقتصاد منبع‌محور به یک اقتصاد دانش‌محور تبدیل شود که این امر اثرات گسترده‌ای بر بخش‌های مختلفی نظیر سلامت، آب، انرژی و محیط زیست خواهد داشت».

در این مرکز، ۴ دانشگاه این کشور در بخش‌های خاص تحقیقات فناوری‌نانو فعالیت خواهند نمود که این امر به رفع چالش‌های این کشور کمک خواهد کرد.

در این مرکز، دانشگاه زیمباوه در حوزه تحقیقات پزشکی، دانشگاه نوست (NUST) در زمینه تصفیه آب، دانشگاه فناوری شین‌هوی در زمینه انرژی و دانشگاه آفریقا در زمینه  مالکیت معنوی فعالیت خواهند نمود.