افزایش کارایی درمان سرطان با تابش آلفا

حتما تا به حال شنیده‌اید که نباید برای کشتن یک پشه از مسلسل استفاده کرد اما تصور کنید که بتوان تمام انرژی یک مسلسل را روی یک نقطه بسیار کوچک متمرکز کرد. اخیرا محققان دانشگاه میسوری آمریکا نشان دادند که می‌توان ذرات رادیواکتیو بسیار کوچک را به سوی یک تومور سرطانی بسیار کوچک متمرکز کرد بدون این که آسیب جدی به بافت‌ها و ارگان‌های بدن وارد شود. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه PLOS ONE به چاپ رسیده است.

حتما تا به حال شنیده‌اید که نباید برای کشتن یک پشه از مسلسل استفاده کرد اما تصور کنید که بتوان تمام انرژی یک مسلسل را روی یک نقطه بسیار کوچک متمرکز کرد. اخیرا محققان دانشگاه میسوری آمریکا نشان دادند که می‌توان ذرات رادیواکتیو بسیار کوچک را به‌سوی یک تومور سرطانی بسیار کوچک متمرکز کرد بدون این که آسیب جدی به بافت‌ها و ارگان‌های بدن وارد شود. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه PLOS ONE به چاپ رسیده است.

معمولا زمانی که برای درمان سرطان، پزشکان به بیمار درمان تابشی را توصیه می‌کنند داروهای رادیواکتیو مختلفی با قابلیت تابش ذرات بتا را می‌توان برای درمان به‌کار برد. سال‌هاست که دانشمندان روی ترکیبات تابنده ذرات آلفا تحقیق می‌کنند این ذرات تابش‌های پرانرژی دارند که از آنها می‌توان در درمان سرطان استفاده کرد. چالش استفاده از تابش الفا که ۷۰۰۰ بار سنگین‌تر از ذرات بتا است این است که باید این ذرات را به‌نحوی درون بدن محدود کرد تا به بافت‌های سالم آسیب نرسانند.
دیوید رابرتسون می‌گوید اگر ذرات بتا را شبیه یک تفنگ بادی تصور کنیم، ذرات بتا شبیه یک مسلسل بسیار پیشرفته است. اخیرا تلاش‌های زیادی برای استفاده از ذرات آلفا برای درمان سرطان صورت گرفته است اما این ذرات برای درمان تعداد محدودی سرطان مناسب است. گروه تحقیقات دانشگاه میسوری از عنصر آکتینیم استفاده کردند که به‌عنوان نشر دهنده آلفا شناخته می‌شود این عنصر با فروپاشی سه ذره آلفا ایجاد می کند. به‌دلیل قدرت بالای این ذرات نگه‌داشتن آنها در سلول سرطانی غیرممکن است. این گروه تحقیقاتی نانوذرات طلا را برای نگه داشتن این ذرات استفاده کردند.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
این ساختار نگهدارنده، دارای ساختار هسته‌ای پوسته‌ای هستند که آکتینیم در مرکز قرار دارد. این نانوذرات به‌قدر کافی استحکام دارند تا عنصر آکتینیم را در محل سلول سرطانی نگه دارد. به مدت ۱۵ سال است که دانشمندان روی سیستمی برای نگه داشتن این نشر دهنده ذرات آلفا می‌گردند. با این روش جدید می‌توان ۸۰ درصد ذرات نشر دهنده را به مدت ۲۴ ساعت در سلول سرطانی نگه داشت.
از آنجایی که با استفاده از این سیستم، ذرات آلفا در مجاورت سلول‌های سرطانی هستند بیشترین اثر را روی این سلول‌ها خواهند داشت.
برای اتصال نانوذرات به سلول‌های سرطانی از آنتی‌بادی‌های خاصی استفاده می‌شود این محققان دیگری این آنتی‌بادی‌ها را شناسایی کرده‌اند. در واقع بدون کمک پژوهش‌های دیگر در مراکز دیگر این پروژه به نتیجه نمی‌رسید.