استفاده از دی ان ای و نانوذرات طلا برای تشخیص بیماری

اخیرا محققان کانادایی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌های عفونی نظیر سیفیلیس و مالاریا را به سرعت شناسایی کرد. این روش بسیار ساده و قابل اعتماد است. در این روش جدید از آنزیم دی ان ای و نانوذرات طلا استفاده شده است. نتایج این پژوهش در نشریه Angewandte Chemie به چاپ رسیده است. محققان در این مقاله اعلام کرده‌اند که این روش جدید برای شناسایی باکتری، ویروس و انگل‌ها بسیار حساس است.

اخیرا محققان کانادایی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌های عفونی نظیر سیفیلیس و مالاریا را به سرعت شناسایی کرد. این روش بسیار ساده و قابل اعتماد است. در این روش جدید از آنزیم دی‌ان‌ای و نانوذرات طلا استفاده شده است. نتایج این پژوهش در نشریه Angewandte Chemie به چاپ رسیده است. محققان در این مقاله اعلام کرده‌اند که این روش جدید برای شناسایی باکتری، ویروس و انگل‌ها بسیار حساس است.

برای درمان بیماری‌های عفونی باید شناسایی آنها با سرعت انجام شود با این کار جلو گسترش عامل بیماری‌زا گرفته می‌شود. دی‌ان‌ایِ عوامل بیماری‌زا ابزار مناسبی برای شناسایی بیماری هستند که به‌راحتی با استفاده از دستگاه پی‌سی‌آر می‌توان آن را شناسایی کرد.
 البته برای این کار نیاز به نیروی کار و صرف زمان بسیاری است. چنین زیرساخت و شرایطی برای همه کشورها وجود ندارد. البته روش‌های جایگزینی نیز برای آن وجود دارد که این روش‌ها معمولا حساسیت اندک داشته و تنها برای موارد ویژه‌ای قابل انجام هستند. 
اخیرا کیریل زاگروفسکی و وارن چان از دانشگاه تورنتو در کانادا دو فناوری نوین را با هم ادغام کرده و روش جدیدی را بنیان نهادند. آنها از آنزیم دی‌ان‌ای زیمز به‌عنوان افزایش دهنده سیگنال و از نانوذرات طلا برای ابزار شناسایی استفاده کردند. نانوذرات طلا قادرند نور را جذب کنند، این که چه طول موجی توسط نانوذرات جذب شود به این بستگی دارد که آیا نانوذرات از هم جدا هستند با به یکدیگر چسبیده‌اند. تفاوت رنگ در این دو حالت توسط چشم غیرمسلح قابل تشخیص است، به طوری که اگر نانوذرات به‌هم متصل باشند رنگ آبی متمایل به بنفش خواهد شد و در صورت منفرد بودن ذرات رنگ محلول قرمز خواهد شد.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
آنزیم دی‌ان‌ای زیمز می‌تواند اسیدهای نوکلئیک را از هم جدا کند، دی‌ان‌ای‌زیمز به دو قسمت غیرفعال تبدیل می‌شود که به‌صورت انتخابی به عوامل بیماری‌زا می‌چسبند. با اتصال به عوامل بیماری‌زا این دو بخش غیرفعال دوباره یکی شده و فعال می‌شوند.
در این پژوهش دو نوع نانوذرات طلا تولید می‌شود که هر یک می‌تواند به یک نوع رشته دی‌ان‌ای متصل شود. به این نانوذرات طلا سه اتصال دهنده نصب شده است که می‌توانند به دو نوع رشته جدا شده فوق الذکر متصل شده و یک اتصال دهنده نیز به خود نانوذرات چسبیده است. در صورت وجود عوامل بیماری‌زا، دی‌ان‌ای ‌زیمز اتصال دهنده را از بین می‌برد و نانوذرات طلا درون محلول پخش می‌شوند.