آغاز مرحله دوم پیشگامی تحقیقات نانوالکترونیک در آمریکا

شرکت (SRC) و موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) ایالات متحده آمریکا به تازگی فاز دوم «پیشگامی تحقیقاتی نانوالکترونیک» (NRI) را آغاز کرده است.

شرکت Semiconductor Research) SRC) و موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) ایالات متحده آمریکا به تازگی فاز دوم «پیشگامی تحقیقاتی نانوالکترونیک» (NRI) را  آغاز کرده است. در این مرحله، SRC و NIST در مجموع سالیانه ۵ میلیون دلار برای سه مرکز تحقیقاتی دانشگاهی، که هدف آنها بررسی فناوری‌هایی با مصرف پایین انرژی‌های نوینی است که طی ۱۰ سال آینده وارد بازار خواهند شد، در نظر گرفته است.

همچنین در فاز دوم NRI، پروژه‌های مشترکی با بنیاد ملی علوم این کشور (NSF) و شبکه تحقیقاتی چنددانشگاهی که متشکل از ۳۴ دانشگاه از ۱۷ ایالت است، اجرا خواهند شد. این سه مرکز تحقیقاتی عبارتند از:

•    موسسه اکتشاف و بهره‌برداری از نانوالکترونیک (INDEX) در دانشکده علم و مهندسی نانومقیاس (CNSE)؛
•    مرکز ادوات نانوفروییک (CNFD) در دانشگاه نبراسکا لینکلن؛ و
•    آکادمی نانوالکترونیک جنوب غرب (SWAN) در دانشگاه تگزاس در اوستین.

فاز اول NRI در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده است. NIST به مدت ۵ سال هر ساله ۲٫۶ میلیون دلار به این برنامه اختصاص خواهد داد. NRI متشکل از شرکت‌های مطرح فعال در صنعت نیمه‌هادی‌ها نظیر گلوبال فاندریز، اینتل، میکرون تکنولوژی، تگزاس اینسترومنت و IBM است.

همچنین NRI با همکاری بنیاد ملی علوم این کشور از تیم‌های تحقیقاتی بین‌رشته‌ای نانومقیاس (NIRTs) در قالب پیشگامی تایید شده «نانوالکترونیک برای فراتر از ۲۰۲۰» که در چارچوب پیشگامی ملی فناوری‌نانوی آمریکا اجرا می‌شود، نیز حمایت می‌کند.

پیشگامی تحقیقاتی نانوالکترونیک یکی از سه مجموعه برنامه تحقیقاتی SRC است که هدف آن ارتقای پیشگامان صنعت الکترونیک نیمه‌هادی است.