بررسی ساختار پوست با استفاده از نانوسوزن

محققان نشان دادن که با استفاده از یک نانوسوزن و نصب آن روی میکروسکوپ نیروی اتمی می‌توان سلول‌های پوست را به‌صورت سه بعدی تصویربرداری کنند. این روش اطلاعات مفیدی درباره ساختار سلول ارائه می‌دهد.

محققان نشان دادن که با استفاده از یک نانوسوزن و نصب آن روی میکروسکوپ نیروی اتمی می‌توان سلول‌های پوست را به‌صورت سه بعدی تصویربرداری کنند. این روش اطلاعات مفیدی درباره ساختار سلول ارائه می‌دهد.

میکروسکوپ نیروی اتمی یا AFM دستگاهی است که می‌توان با استفاده از آن سطح تصویربرداری کرد این دستگاه دارای قدرت تفکیک بالایی بوده به‌طوری که قدرت تفکیک آن ۱۰۰۰ مرتبه کمتر از حد پراش نور است بنابراین می‌توان از اجسام نانومقیاس تصویربرداری کرد. در این دستگاه یک نوک روی سطح حرکت کرده و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. 
تا کنون از AFM برای بررسی سطح کورنوسایت‌ها استفاده می‌شده است کورنوسایت ها سلول‌های اصلی بخش خارجی پوست هستند. اخیرا پژوهشگران نشان داند که می‌توان از نانوسوزن‌ برای بررسی سلول‌های پوست استفاده کرد. نتایج این پژوهش می‌توان مسیرهای تازه‌ای به سوی تحقیقات پوست باز کند.
این نانوسوزن می‌تواند سلول‌های پوست را از طریق توموگرافی مکانیکی پیمایش کند با این کار می‌توان تصویری از سطح سلول ایجاد کرد و اطلاعات مفیدی درباره تغییرات ساختاری و زیست مکانیکی سلول جمع‌آوری کرد. این تغییرات در اثر کهولت سن، بیماری‌های پوستی و فاکتورهای محیطی ایجاد می‌شود.
سرگئی گوردیف، یکی از محققان این پروژه می‌گوید با استفاده از AFM که دارای نوک تیزی است می‌توان سطح نمونه را پیمایش کرد و مورد مطالعه قرار داد. مکانیسم این روش همانند راه رفتن افراد نابینا است که با استفاده از یک عصا و زدن آن روی زمین اطلاعاتی درباره سطح پیش روی خود به‌دست می‌آورند. تا کنون ما از این روش برای بررسی سطح مواد و تعیین خواص سطحی مواد استفاده می‌کردیم. با ساخت این نانوسوزن و قرار دادن آن روی میکروسکوپ نیروی اتمی ما موفق شدیم این روش تصویربرداری را وارد بـُعد سوم کنیم. ما مطمئن هستیم که این روش کاربردهای متعددی در زیست‌شناسی، نانو پزشکی و علم مواد پیدا خواهد کرد.
با این روش می‌توان ساختار لایه فوقانی پوست را مطالعه کرد. هرچند این لایه ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۲ میلیمتر ضخامت دارد با این حال نقش مهمی در امر حفاظت و دور کردن میکروب‌ها از بدن دارد. محققان روی سلول‌های پوست چند داوطلب مطالعه کردند و تفاوت‌های ساختاری و درونی بسیاری میان این نمونه‌ها مشاهده کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که ساختار کورنوسایت‌ها نسبتا نرم‌تر از ساختار سخت داخلی است.
این پروژه در دانشگاه باث انجام شده و نتایج آن در نشریه Journal of Investigative Dermatology به چاپ رسیده است.