ترکیب گرافن و نیمه‌هادی، گامی به سوی الکترونیک جدید

محققان نروژی موفق شدند نانوسیم‌ها را روی گرافن رشد دهند. این کار می‌تواند به جایگزینی گرافن به جای سیلیکون در صنعت الکترونیک کمک کند.

محققان نروژی در دانشگاه صنعتی نروژ اخیرا موفق شدند نیمه‌هادی‌هایی را روی گرافن رشد دهند نتایج این پروژه مهمترین یافته علمی نروژ در سال ۲۰۱۲ قلمداد می‌شود. در حال حاضر محققان این پروژه در حال استفاده از نتایج خود روی یک نمونه محصول اولیه هستند.

در دهه ۱۹۶۰ دانشمندان دریافته بودند که می‌توان گرافیت را لایه لایه کرد و در نهایت به یک محصول تک لایه‌ای به ضخامت یک اتم رسید آنها این محصول را گرافن نامگذاری کردند. در دهه ۱۹۹۰ دانشمندان موفق به ایجاد لایه‌ای به ضخامت ۱۰۰ اتم شدند اما تا پیش از سال ۲۰۰۴ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این حوزه انجام نشد. در این سال دو دانشمند روس تبار در دانشگاه منچستر با استفاده از نوار چسب موفق به لایه برداری از گرافیت شدند آنها زمانی که محصول تولید شده خود را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند دریافتند که ضخامت آن یک لایه اتمی است. اینگونه شد که گرافن متولد گردید. این دو دانشمند در سال ۲۰۱۰ به‌دلیل کار روی این موضوع و اثبات خواص منحصر به‌فرد گرافن جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. 
شش ماه پیش از این که دو دانشمند برای دریافت جایزه خود به سوئد بروند محققان نروژی دانشگاه صنعتی نروژ تصمیم گرفتند تا نگاه نزدیک‌تر و دقیق‌تری به این ماده داشته باشند. این پیشنهاد زمانی مطرح شد که محققانی از این دانشگاه موفق به رشد نانوسیم‌ها روی زیرلایه سیلیکونی شدند. این گروه درصدد برآمدند تا ببینند آیا می‌توان نانوسیم‌ها را روی گرافن به‌صورت مستقیم رشد داد. در تابستان سال ۲۰۱۲ این گروه موفق به این کار شدند. معمولا نیمه‌هادی‌های فعال روی صفحاتی با ضخامت یک میکرونی رشد می‌کنند اما محققان توانستند روی گرافن تک لایه‌ای آن را رشد دهند. نتایج این پروژه می‌تواند در صنعت الکترونیک بسیار مهم باشد به‌طوری که با این فناوری می‌توان پیل‌های خورشیدی و ادوات الکترونیکی را نازک‌تر کرد.
یافته‌های این تیم تحقیقاتی موجب شده علاقه چند شرکت به‌سوی این موضوع جلب شود. ویمان از محققان این پروژه می‌گوید ما در استفاده از گرافن درتحقیقات بنیادین پیش رو هستیم و در حال حاضر یک نمونه اولیه محصول حاوی گرافن را نیز تولید کرده‌ایم که احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۳ آماده می‌شود. من معتقدم که جایگزینی سیلیکون توسط گرافن فرصت‌های زیادی را در صنعت الکترونیک ایجاد خواهد کرد.