تولید پیل‌های فتوولتائیک رنگی با دوام

یک شرکت استرالیایی موفق شده با استفاده از فناوری نانو، پیل‌های خورشیدی رنگی ارائه کند که دوامی ۴۰۰ برابر بیشتر از پیل‌های پیشین دارد.

یک شرکت استرالیایی موفق شده با استفاده از فناوری نانو، پیل‌های خورشیدی رنگی ارائه کند که دوامی ۴۰۰ برابر بیشتر از پیل‌های پیشین دارد.

فناوری پیل خورشیدی رنگی، نسل سوم از فناوری فتوولتائیک است که با کمک فناوری نانو ایجاد شده است. این پیل‌ها روی شیشه‌ها، پلاستیک‌ها و فلزات چاپ می‌شود. این پیل‌ها خود از چندین لایه بسیار نازک – خیلی نازک‌تر از تار مو- تشکیل می‌شوند. این فناوری را می‌توان روی صفحات شفاف و مات ایجاد کرد همچنین امکان ایجاد رنگ روی این صفحات وجود دارد. با اعمال این پوشش‌ها روی پنجره‌ها می‌توان انرژی پاکیزه تولید کرد. شرکت استرالیایی دیسول اعلام کرده که موفق به ارائه فناوری پیل خورشیدی شده که دارای دوام بالایی است. این پیل خورشیدی در تست‌های استاندارد صنایع فتوولتائیک بین المللی موفق شده است دوام بالایی، ۴۰۰ درصد بیشتر نسبت به نمونه‌های قبلی، را به‌دست آورد. هانس دسیلوسترو، دانشمند ارشد این شرکت سخنرانی در کنفرانس انجمن تحقیقات مواد اروپا که در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شده، داشته است. او در این سخنرانی اعلام کرده که یافته‌های اخیر آنها منجر به تولید پیل‌های فتوولتائیک جدیدی شده که این پیل‌ها پس از گذراندن استانداردهای طلایی در حال حاضر گواهینامه IEC 61646 دریافت کرده است. هانس دسیلوسترو در ادامه افزود که پیل فتوولتائیک جدید آنها دارای قابلیت تولید انبوه بوده و پس از ۵۰۰۰ ساعت تست در دمای ثابت ۸۵ درجه سانتیگراد هنوز ۹۰ درصد کارایی اولیه خود را داراست. هانس دسیلوسترو افزود این فناوری پیل خورشیدی مبتنی بر رنگ تحت یکی از سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها موفق شده ۴۰۰ درصد بیشتر مقاومت نشان دهد.
این فناوری دومین موفقیت اخیر شرکت دیسول است این شرکت چندی پیش اعلام کرده بود که در بخش انرژی دی اس سی نیز به موفقیت‌هایی دست یافته است به‌طوری که کارایی این سیستم‌ها افزایش یافته است. 
اخیرا نیز این شرکت بیانیه‌ای درباره سیستم‌های دی اس سی مبتنی بر سیال منتشرکرده که در آن چنین درج شده که شرکت دیسول در حال توسعه سیستم‌های مبتنی بر سیال است دقیقا در همان مسیری که سیستم‌های حالت جامد توسعه پیدا کردند. در واقع شرکت دیسول به‌طور همزمان و موازی در حال کار روی فناوری‌های حالت جامد و سیستم‌های مبتنی بر سیال است تا با توسعه این سیستم‌ و فناوری‌ها بتواند در حوزه‌های مختلف از آنها استفاده کند.