عرضه سریع‌ترین و دقیق‌ترین شبیه‌ساز مدار الکترونیکی به بازار

یک شرکت آمریکایی موفق به ارائه سیستم شبیه‌ساز مدارات الکترونیکی شده است. این شبیه‌ساز نسبت به محصولات فعلی موجود در بازار از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است و می‌تواند در طراحی و تولید مدارات نانومقیاس به کار گرفته شود.

شرکت برکلی دیزاین اوتومیشن (Berkeley Design Automation)، یکی از تولید کنندگان تایید مدار نانومقیاس، اخیرا اعلام کرده یک شبیه‌ساز مدار سیلیکونی بسیار دقیق موسوم به AFS Mega™ را به بازار عرضه کرده است. از این شبیه‌ساز می‌توان در طراحی حافظه‌‌ها و مداراتی نظیر حسگرهای تصویربرداری CMOS استفاده کرد. این محصول جدید می‌تواند فناوری پیشین این شرکت موسوم به Analog FastSPICE™ Platform را از نظر ظرفیت، عمکرد و قابلیت ارتقاء دهد.

از آرایه‌های مگامقیاس در تولید مدارات مجتمع نظیر سیستم‌های روی تراشه، DRAM، RAM و حسگرهای تصویربرداری CMOS استفاده می‌شود. تولید تمام این سیستم‌ها هزینه‌بر بوده و نیاز به سل‌های شش سیگما‌بیتی دارد. در حال حاضر تیم‌های طراحی این ادوات مجبورند از ابزارهای دیجیتالی fastSPICE استفاده کنند که این ابزارها دقت کمی دارند به طوری که دقت آنها برای شبیه‌سازی تمام مدارت در سطح ترانزیستور مناسب نیست. از آنجایی که دقت ابزار شبیه‌سازی پایین است در نتیجه برای رسیدن به یک محصول استاندارد لازم است طراحان حاشیه‌هایی را به صورت مازاد در طراحی لحاظ کنند که با در نظر گرفتن خطای کار، این حاشیه‌ها موجب ارتقاء محصول و رسیدن به سطح استاندارد شوند. اما این راهبرد موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

AFS Mega یک شبیه‌ساز مدار برای آرایه‌های مگامقیاس است. برخلاف سیستم‌های دیجیتال fastSPICE رایج، این ابزار جدید دارای دقت بالایی است به طوری که می‌توان مدل‌سازی‌های مختلف را با این ابزار انجام داد. سیستم AFS Megaدارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با آن می‌توان آرایه‌های مگامقیاس را با سرعت و دقت بالا طراحی کرد. این سیستم قادر است فرکانس، ولتاژ و توان آرایه‌ها را با دقت و سرعتی بالاتر از ابزارهای FastSPICE فعلی تعیین کند. ابزارهای FastSPICE فعلی نیاز به تنظیمات متعددی دارند به طوری که گاهی لازم است پیکربندی و شرایط خاص و منحصر به فردی را برای انجام کار روی این ابزارها اعمال کرد، این در حالی است که AFS Mega بی‌نیاز از تنظیماتی این چنینی است.

راوی از مدیران این شرکت می‌گوید آرایه‌های مگامقیاس بخش جدایی ناپذیر مدارات مجتمع است اما شرکت‌ها نمی‌توانند با دقت آن را بررسی و تایید کنند. این شبیه‌سازی سیلیکونی جدید می‌تواند امکان کار دقیق روی این سیستم‌ها را برای صنایع نیمه‌هادی فراهم کند. این کار با هزینه کم و در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.