آغاز تست‌های بالینی دارو ضد هپاتیت B

یک شرکت استرالیایی برای درمان بیماری هپاتیت B دارویی مبتنی بر RNA ارائه کرده است. این دارو که در آزمایشگاه نتایج خوبی داشته، باید برای تست‌های بالینی مورد آزمایش قرار گیرد. این شرکت اخیرا مجوز انجام تست‌های بالینی را از وزارت بهداشت دریافت کرده است.

شرکت آروهد ریسرچ کورپورشن (Arrowhead Research Corporation) یک شرکت تولید کننده دارو است این شرکت اخیرا اعلام کرده که در حال طی مراحل قانونی جهت وارد شدن به فاز اول تست‌های بالینی دارو جدید خود است. این دارو که مبتنی بر آر ان ای بوده و ARC520 نام دارد یک داروی ضد هپاتیت بی است. برای گرفتن مجوز توزیع این دارو، Arrowhead Research Corporation باید بتواند تست‌های بالینی را پشت سر بگذارد. این تست‌ها شامل تست‌های ایمنی، انطباق پذیری و آزمایشات تعیین میزان برهمکنش دارو با بدن است.
این شرکت درخواست خود را به کمیته مربوطه در وزارت بهداشت و درمان استرالیا تسلیم کرده است. کریستوفر آنزالون از مدیران ارشد این شرکت می‌گوید ما امیداریم که بتوانیم نتایج تست‌های خود را تا چند ماه آینده بدست آوریم. عبور از این مرحله یک گام ما را به سوی تجاری‌شدن داروی ARC520 نزدیک‌تر می‌کند.
درباره شرکت Arrowhead Research Corporation
این شرکت داروهایی در حوزه‌های مختلف از جمله سرطان، چاقی و هپاتیت B مزمن تولید می‌کند. یکی از راهبردهای این شرکت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر پپتیدها برای تولید دارو است. این دارو حاوی اسیدهای نانوکلئیک بوده که پس از وارد شدن به سلول هدف با خاموش کردن ژن‌های و همچنین تحریک سلول برای تولید مولکول‌های دارویی، موجب درمان بیمار می‌شوند.
درباره ARC520
هپاتیت B یکی از رایج‌ترین ویروس‌های آلوده کننده کبد محسوب می‌شود که هر ساله ۳۵۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند. تنها در آمریکا ۲ میلیون در غرب اروپا ۱۴میلیون و در آسیا ۱۰۰ میلیون مبتلا به هپاتیت B وجود دارد، بیش از ۲۲۰ میلیون نفر هم در دیگر نقاط دنیا از این بیماری رنج می‌برند. این بیماری می‌تواند منجر به سرطان کبد نیز شود. دارویی که این شرکت تولید کرده با تمام داروهای رایج متفاوت است. این دارو حاوی اسید‌های نوکلئیک موسوم به siRNAs است که بعد از وارد شدن به بدن موجب خاموش شدن ژن‌های مرتبط با هپاتیت می‌شود. این ژن‌ها منجر به تولید پروتئین‌های مرگبار می‌شوند که در صورت خاموش شدن این فرآیند متوقف می‌شود. نتایج تست‌های آزمایشگاهی نشان داده که این دارو می‌تواند برای درمان هپاتیت مفید باشد. در مرحله بعد باید تست‌های بالینی انجام شود این تست‌ها روی تعدادی داوطلب انجام می‌شود تا عملکرد دارو به شکل واقعی‌تری محک بخورد. پیش بینی‌ می‌شود تست‌های بالینی تا اواسط ۲۰۱۳ به طول بی‌انجامد. احتمالا فاز دوم تست بالینی این دارو در هنگ کنگ انجام شود.