شرکت باسف در برنامه‌ای تحقیقاتی در زمینه ایمنی نانومواد شرکت می‌کند

شرکت باسف در پروژه تحقیقاتی BMBF درباره اثرات ایمنی نانومواد مشارکت می‌کند. نتایج این پروژه به ارزیابی سریع‌تر و آسان‌تر رفتار نانومواد منجر خواهد شد.

شرکت باسف (BASF) در پروژه تحقیقاتی BMBF (وزارت فدرال آموزش و تحقیقات آلمان) درباره اثرات ایمنی نانومواد مشارکت می‌کند. نتایج این پروژه به ارزیابی سریع‌تر و آسان‌تر رفتار نانومواد منجر خواهد شد.

چگونگی رفتار نانوذرات در بدن بر اساس خواص ماده تشکیل دهنده آنها تعیین می‌شود و اندازه ذرات در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اگر اثر زیستی وجود داشته باشد، معمولا می‌توان آن را با روش شناخته شده‌ای به نام «عامل‌دار کردن» کاهش داد. این مساله نتایج پروژه NanoGEM (مواد نانو ساختار: سلامت، مواجهه و خواص مواد) است که به وسیله وزارت فدرال آموزش و تحقیقات آلمان (BMBF) شروع شده است. این پروژه متشکل از ۱۹ موسسه تحقیقاتی و شرکت است که از سه سال پیش تاکنون با یکدیگر همکاری داشته‌اند. موضوعات پژوهش آنها شامل جذب و توزیع نانومواد در بدن انسان براساس اندازه، ساختار و ویژگی‌های سطحی آنها است. این پروژه به طور مشترک بین وزارت آموزش و تحقیقات با صنعت، با هزینه ۶٫۵ میلیون یورو و با سرپرستی انجمن انرژی و فناوری محیط زیست دویسبورگ آلمان انجام می‌شود.

در مجموع شانزده ماده مختلف در طول چند سال گذشته توسط محققان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا در زمان تنفس یا بلع نانومواد، آنچه را که برای آنها رخ می دهد، دریابند و رفتار نانومواد درون بدن انسان را بررسی نمایند. مواد مورد آزمون شامل: سیلیسیوم دی اکسید و زیرکونیوم دی اکسید (در رنگ‌ها برای افزایش مقاومت در برابر خراشیدگی استفاده می‌شوند) و ذرات نقره (در جوهرهای چاپ برای فناوری خورشیدی به کار می‌روند) هستند. در این پروژه برای نخستین بار نه تنها ذرات خالص بلکه ذرات عامل‌دار شده نیز مورد آزمون قرار گرفتند. در مواد عامل‌دار شده، مولکول‌های آلی به سطح ذرات پیوند می‌خورند تا خواصی مانند فرآیند پذیری، حلالیت یا ثبات محصولات را بهبود بخشند.

دکتر وندل وولبن به عنوان کسی که ریاست فعالیت‌های باسف را برعهده دارد، اظهار می‌کند: «عوامل اصلی تعیین کننده اینکه آیا اثر سمیت وجود دارد یا نه، در سیلیسیوم دی اکسید، زیرکونیوم دی اکسید و نقره خواص ذاتی ماده است. شرکت باسف در تولید و تعیین مشخصات نانومواد، آنالیز چرخه عمر و سمّیت، و ارزیابی ریسک نانومواد مشارکت داشته است. نمی‌توان وقوع اثر سمیتی را تایید نمود که برای تمام نانومواد یکسان باشد و تنها به دلیل کوچک شدن اندازه ذرات ایجاد گردد. یک نتیجه مهم این مطالعه این است که اثر سمی در محصول نهایی را می‌توان از طریق عامل‌دار کردن نانوذرات با افزودن گروه‌های عاملی موجود کاهش داد. این مساله بدین دلیل است که امکان واکنش‌های بالقوه بر روی سطح ذرات توسط گروه‌های عاملی کاهش می‌یابد. به علاوه بعضی از ذرات راحت‌تر از بدن حذف می‌شوند.»

به گفته دکتر وندل وولبن، این یافته‌ها به محققان در ارزیابی خطر سایر نانومواد کمک خواهد کرد. اگر این نتایج در مطالعات دیگری نیز تایید شود، در آینده دیگر لازم نیست همه ذرات دارای عامل‌های مختلف را برای انجام ارزیابی ایمنی آزمایش کنیم. بلکه می‌توانیم مواد را به صورت گروهی سازماندهی کنیم. به علاوه در آینده انجام یک ارزیابی ریسک قابل اعتماد آسان‌تر خواهد بود و به زمان کمتری نیاز خواهد داشت. این یک مزیت بزرگ است، به ویژه هنگامی که مطالعه اثر نانومواد در اثر تنفس موردنظر است.

لازم به ذکر است باسف یک شرکت شیمیایی پیشرو در سطح جهان است که سبد محصولات آن از مواد شیمیایی، پلاستیک‌ها، محصولات کاربردی و محصولات حفاظت از دانه‌های خوراکی تا نفت و گاز را دربر می‌گیرد. این شرکت موفقیت اقتصادی را با حفاظت از محیط زیست و مسئولیت اجتماعی ترکیب کرده است و از طریق علم و نوآوری به نیازهای فعلی و آینده جامعه و مشتریان خود در تمام صنایع پاسخ می‌دهد. محصولات و راهکارهای این شرکت به حفاظت از منابع، اطمینان بخشی در مواد غذایی و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند. شعار شرکت این است که ما شیمی را برای آینده پایدار خلق کرده‌ایم. شرکت باسف در سال ۲۰۱۲ به میزان ۷۲٫۱ میلیاد یورو فروش داشته است و بیش از صد و ده هزار کارمند دارد. سهام باسف در مرکز مبادلات سهام فرانکفورت، لندن و زوریخ داد و ستد می‌شوند . برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت این شرکت در اینجا مراجعه کنید.