دستگاهی برای تعیین ژنوم انسان

اخیرا دستگاهی برای بررسی ژنوم و تعیین نقشه ژنوم انسان به بازار عرضه شده است. این دستگاه با بهره‌گیری از سیستم نانوکانال امکان بررسی ساختاری دی ان ای را فراهم می‌کند.

شرکت بیونانو ژنومیک (BioNano Genomics) اخیرا اعلام کرده که سیستم موسوم به Irys™ را به بازار عرضه کرده است. این سیستم برای ترسیم نقشه ژنتیکی بسیار مناسب است. این شرکت در کنفرانس اروپایی ژنتیک انسان که در تاریخ ۸ تا ۱۱ ماه جون ۲۰۱۳ برگزار شد این خبر را اعلام کرد. در این کنفرانس برای اولین بار نتایجی از تعیین ژنتیک انسان توسط سیستم Irys™ نمایش داده شد. همچنین چگونگی استفاده از این سیستم برای تعیین نقشه ژنتیک و استفاده از آن برای آنالیز ساختاری ژن به شرکت‌کنندگان ارائه شد. اریک هولمیلن از مدیران شرکت بیونانوژنومیک می‌گوید ما بسیار مشعوف هستیم که بازار استفاده از Irys™ را گسترش داده‌ایم. با این کار این فناوری در دسترس محققان اروپایی می‌گیرد و آنها می‌توانند با استفاده از این ابزار قدرتمند به بررسی ژن‌ها بپردازند. نقشه‌های فیزیکی دی نوا (De novo physical maps) برای بررسی و تعیین مشخصات ژن‌ها بسیار ضروری هستند. در حال حاضر سیستم Irys™ می‌تواند برای مطالعه ژن‌های پیچیده و طولانی نظیر ژن‌های انسان مناسب باشد. این ابزار می‌تواند مسیر وارد شدن فناوری دیگری موسوم به IrysChip را هموار کند که احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شود.
هولمیلن می‌گوید Irys دارای یک سیستم نانوکانال است که به محققان کمک می‌کند تا اطلاعات ژنوم طولانی را استخراج کنند. بسیاری از محققان نیاز به دانستن تفاوت‌های ساختاری میان ژن‌ها هستند که این ابزار اطلاعات مورد نیاز را در اختیار محققان قرار می‌دهد. از Irys می‌توان در حوزه‌هایی نظیر بررسی ژنوم انسان و اپی‌ژنومیک استفاده کرد. همچنین این ابزار برای تحقیقات در مورد بیماری‌های مختلف و شناسایی آنها مناسب است.
درباره Irys
این سیستم ابزاری است برای شناسایی اختلاف ساختاری ژن‌ها که شرایط ایجاد ژن‌ را برای محققان فراهم می‌کند. این سیستم یک دستگاه خودکار بوده که از فناوری آرایه نانوکانال موسوم به Nanochannel Arrays™ بهره می‌برد. این نانوکانال با خطی کردن رشته دی ان ای امکان بررسی ساختاری آن را فراهم می‌کند به طوری که با قدرت تفکیک بالا می‌توان نقشه ژنوم را مشخص کرد. در این سیستم نیازی به قطعه قطعه کردن دی ان ای یا تکثیر انبوه آن نیست. با این دستگاه می‌توان رشته‌های بلند از چند صد کیلو باز تا یک مگا باز را بررسی کرد. این سیستم امکان مطالعه ساختاری و وجود اخلاف ساختاری در دی ان ای را نیز فراهم می‌کند.