تولید و ذخیره همزمان انرژی توسط پنل خورشیدی

محققان با استفاده از نانوسیم در یک پنل خورشیدی موفق به ارائه سیستمی شدند که هم می‌تواند انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل کند و هم آن را ذخیره کند. تمام این کار توسط یک دستگاه انجام می‌شود.

دریک ظهر تابستانی انرژی خورشید به صورت نامحدود در پیرامون ما وجود دارد اگر بتوان این انرژی را ذخیره کرد می‌توان از آن استفاده نمود. تصویر کنید برای این کار لازم است روی پشت بام خود را با پنل خورشیدی بپوشانید و باتری‌ها یا خازن‌های بزرگی را در پارکینگ منزل خود قرار دهید. یکی از مشکلات استفاده از سیستم‌های خورشیدی، ذخیره‌سازی آن در فضایی کوچک است.
اخیرا محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون پنل خورشیدی طراحی کرده‌اند که قادر است هم انرژی خورشیدی را جذب کرده و هم آن را ذخیره کند. نتایج این پژوهش در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است. ایده ساخت این سیستم هنگام تولید لنزی گرفته شد که توسط موسسه ملی سلامت ساخته شده است. این لنز دارای قابلیت خود متمرکز شوندگی بوده و برای چشم بیماران مبتلا به پرسبیوپیا استفاده می‌شود. این بیماری در اثر کهولت سن بوجود می‌اید که در آن چشم قادر نیست روی اجسام متمرکز شود این مشکل بیشتر در فواصل کوتاه ایجاد می‌شود.
برای تامین انرژی این لنزها، محققان روی طراحی سیستمی کار کردند که بتواند انرژی را جذب و ذخیره‌سازی کند. جیانگ از محققان این پروژه می‌گوید ما به یک دستگاه کوچک و چندکاره نیاز داشتیم که قابلیت نصب روی ساختار لنز را داشته باشد.
لایه سطحی هر پیل فتوولتائیک یک الکترود است که می‌تواند نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کند. در طول این فرآیند الکترون‌ها به دو جهت حرکت می‌‌کنند: بیشتر الکترون‌ها به بیرون از دستگاه می‌روند تا انرژی یک سیستم دیگر را تامین کنند و برخی از الکترون‌ها نیز به سوی پلیمر پلی‌وینیل‌یدین حرکت می‌کنند این پلیمر روی سطح نانوسیم‌هایی از جنس اکسید روی قرار داده شده است. این پلیمر دارای ثابت دی الکتریک بالا بوده و به صورت یک ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کند. زمانی که نور خورشید وجود ندارد انرژی ذخیره شده به سوی سیستم مصرف کننده سرازیر شده و انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند.
این دستگاه به نحوی طراحی شده که می‌تواند به صورت خود‌به‌خودی انرژی خورشیدی را گرفته و برای مصرف بعدی ذخیره‌سازی کند. این سیستم بازده ۴ درصدی دارد که ۲۰ درصد کمتر از پنل‌های خورشیدی رایج در بازار است.