ساخت گیرنده ۲۸ نانومتری کم مصرف با طول موج کاری وسیع

یک شرکت بلژیکی با همکاری موسسه IMEC موفق به ساخت گیرنده ۲۸ نانومتری شده است که دارای طول موج وسیعی از ۴۰۰ مگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز است. مصرف انرژی این گیرنده بسیار پایین بوده و قابل انطباق با سیستم‌های بی‌سیم رایج است.

سمپوزیوم مدارات VLSI نیمه اول ماه ژوئن ( ۱۲ تا ۱۴ ژوئن ) در توکیو ژاپن برگزار شد. شرکت رنساس و ایمک که هر دو از پیشروان تولید ادوات نیمه‌هادی پیشرفته محسوب می‌شوند، در این سمپوزیوم از دستگاه گیرنده رادیو فرکانس چند استانداردی خود که مبتنی بر فناوری ۲۸ نانومتری CMOS است پرده‌برداری کردند. این دو شرکت علاوه برای این دستگاه، مبدل آنالوگ به دیجیتال ۲۸ نانومتری خود را نیز که استانداردهای طول موجی مختلفی نظیر LTE را پوشش می‌دهد به علاقه‌مندان معرفی کردند.
این گیرنده ۲۸ نانومتری یک رادیو مجهز به نرم‌افزار خطی (SDR) است که طول موج‌های ۴۰۰ مگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز را پوشش می‌دهد. علاوه ‌بر این، این سیستم دارای کانال رادیوفرکانسی با پهنای باند تا ۱۰۰ مگاهرتز است. این گیرنده به شکلی طراحی شده که قادر است در ولتاژ پایین ۰٫۹ ولتی کار کرده در حالی که خروجی +۵ dBm را بدون نوسان ایجاد می‌کند. نویز این سیستم کمتر از ۱٫۸ dB بوده و مصرف انرژی آن ۴۰ mW است. سیگنال به نویز در این سیستم در ۴۱۰MS/s برابر ۵۹٫۸ dB است در حالی که ۲ mW مصرف انرژی دارد. دلیل مصرف کم انرژی در این گیرنده ۲۸ نانومتری، طراحی ویژه آن و استفاده از روش‌های کالیبراسیون دیجیتال جدید است. بر روی این گیرنده یک موتور کالیبراسیون نصب شده که تنها ۰٫۱۱ میلی‌متر مربع فضا اشغال می‌کند.
یوریس فان دریش، مدیر برنامه این گیرنده می‌گوید دستگاه‌های مصرف‌کننده ولتاژ بالا، نیازمند فناوری تراشه پیشرفته هستند تا مقرون به صرفه باشند. ما با همکاری شرکت رنساس موفق شدیم گام‌های موثری را در این مسیر برداریم. این گیرنده بی‌سیم ۲۸ نانومتری موجب خواهد شد تا ادوات الکترونیکی بتوانند از نسل جدید سیستم‌های بی‌سیم بهره‌مند شوند.
هیسایاسو ساتو از مدیران شرکت رنساس می‌گوید قدرت تطبیق‌پذیری بالا و مصرف کم انرژی، یکی از ملزومات اصلی در ادوات بی‌سیم است. با استفاده از فناوری CMOS می‌توان به سوی تحقق این اهداف گام برداشت. ما با همکاری ایمک موفق شدیم به نیاز مشتریان خود در این حوزه پاسخ دهیم.
درباره ایمک
ایمک یک موسسه تحقیقات پیشرفته در حوزه نانوالکترونیک است. دفتر مرکزی این موسسه در شهر لوون بلژیک بوده و شعب متعددی در کشورهای هلند، آمریکا، چین، تایوان و ژاپن دارد. بیش از ۲۰۰۰ نفر برای این موسسه کار می‌کنند، درآمد این مرکز در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.