توافق‌نامه‌ای برای استفاده از نانوپوشش در‌ تولید مته‌های مقاوم

شرکت روس‌نانو توافق‌نامه‌ای با شرکت آلکوا، یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان آلومینیوم در جهان، به امضاء رسانده است که بر مبنای آن طرفین قصد دارند با استفاده از نانوپوشش‌ها، مته‌های آلومینیومی مقاوم در برابر خستگی و خوردگی برای حفر چاه نفت و گاز تولید کنند.

دو شرکت آلکوا و روس‌نانو توافق‌نامه‌ همکاری برای ادوات حفر چاه‌های نفتی امضاء کردند. این لوله‌ها دارای پوشش ضد خستگی هستند. شرکت روس‌نانو با تکیه بر فناوری‌های موجود در شرکت آلکوا قصد دارد تا کاربردهای تازه‌ای برای پوشش‌های مبتنی بر فناوری نانو پیدا کند. یکی از این حوزه‌ها مته‌های آلومینیومی حفر چاه نفت و گاز است که در صورت مجهز شدن به این پوشش‌ها مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی و خستگی پیدا می‌کنند در نتیجه محیط‌های خورنده همانند آنچه که در شرایط حفاری وجود دارد را راحت‌تر تحمل می‌کند.
کلاوس کلین فلد از شرکت آلکوا و آناتولی چوبایس از شرکت روس‌نانو این توافق‌نامه را در فروم بین‌المللی اقتصادی پترزبورگ امضاء کردند. چوبایس می‌گوید: پروژه‌های پیچیده نفت و گاز نیاز به مته‌هایی با قابلیت‌های متعدد است. وجود نانوپوشش‌ها برای ایجاد خواص ضد خستگی موجب می‌شود تا مته بتواند به صورت مستقیم در محیط‌های خورنده به حفره چاه بپردازد. ما انتظار داریم که این همکاری مشترک با آلکوا منجر به تولید محصولات جدید و متنوعی در حوزه نفت و گاز شود.
کلین‌فلد می‌گوید در صورت ادغام توانمندی‌های فنی شرکت آلکوا با تجربه روس‌نانو، فرصت های تازه‌ای برای توسعه صنعت آلومینیوم روسیه پدید می‌آید.آلکوا استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را در مورد محصولات خود در نظر می‌گیرد. این شرکت با در اختیار داشتن امکانات متعددی در شهر سامارا و بلایا به عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه شناخته می‌شود. محصولات آلکوا در حوزه‌های مختلف از خودروسازی گرفته تا هوافضا و نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس این توافق‌نامه، آلکوا از امکانات خود در سامارا برای تولید مته‌های آلومینیومی حفر چاه استفاده خواهد کرد. وجود نانوپوشش‌های ضد خستگی موجب خواهد شد تا این مته‌ها طول عمر بیشتری داشته باشند به طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از مته‌های معمولی در محیط‌های خورنده دوام بیاورند.
درباره آلکوا
این شرک با بیش از ۱۲۵ سال قدمت، یکی از پیشروان تولید محصولات آلومینیومی در جهان محسوب می‌شود که محصولات متنوعی برای شرکت‌های خودروسازی و هوافضا تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۵ آلکوا دو کارخانه Samara Metallurgical Plant و Belaya Kalitva Metallurgical Production Association را خریداری کرد.
درباره روس‌نانو
این شرکت در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد که هدف آن به کارگیری فناوری نانو در حوزه‌های مختلف است. صد درصد سهام این شرکت متعلق به دولت روسیه است.