توافق‌نامه‌ای برای استفاده از گرافن در الکترونیک انعطاف‌پذیر

اخیرا توافق‌نامه‌ای میان یک مرکز تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج و شرکت پلاستیک لوجیک به امضاء رسیده که بر اساس آن، طرفین قصد دارند تا مسیر استفاده از گرافن و مشتقات آن را در صنعت الکترونیک هموار کنند.

مرکز گرافن کمبریج (Cambridge’s Graphene Centre) اخیرا همکاری را با شرکت پلاستیک لوجیک (Plastic Logic) آغاز کرده است، پلاستیک لوجیک شرکتی جدا شده از دانشگاه است. این دو قصد دارند در قالب یک برنامه همکاری مشترک از گرافن در بخش الکترونیک استفاده کنند. در واقع هدف اصلی آنها استفاده از گرافن در الکترونیک پلاستیکی است حوزه‌ای که در حال حاضر در انگلستان موقعیت ممتازی در جهان دارد.
پلاستیک لوجیک در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد این شرکت یک شرکت جدا شده از آزمایشگاه تحقیقاتی کاوندیش دانشگاه کمبریج است. پلاستیک در بخش تولید پلاستیک‌های تک رنگ، چند رنگ و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر فعال است. پیش‌بینی می‌شود که بازار این ادوات تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۴۰ میلیارد دلار برسد.
مرکز گرافن کمبریج اوایل امسال تاسیس شد. هدف اصلی از تاسیس این مرکز، بهره‌برداری از تحقیقات انجام شده در دانشگاه روی مواد جدید، ترکیبات لایه‌ای و مواد هیبریدی است. گرافن ماده‌ای دو بعدی به ضخامت یک اتم از جنس کربن است که می‌توان با لایه لایه کردن گرافیت آن را بدست آورد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این ماده پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد. یکی از اهداف این مرکز آن است که روی تولید و بهینه کردن این ماده و ترکیبات مشتق از آن کار کند.
پلاستیک لوجیک نیز در قالب این توافق‌نامه قصد دارد تا تجهیزات متعددی را در اختیار مرکز گرافن کمبریج قرار دهد تا این مرکز بتواند در مسیر تحقق اهداف خود قدم بردارد. مرکز گرافن کمبریج به صورت ویژه در این برنامه مشترک روی به کارگیری گرافن به شکل لایه‌های رسانا و شفاف در نمایشگرهای انعطاف‌‌پذیر و تولید ترانزیستورهای انعطاف‌پذیر کار می‌کند تا در نهایت عملکرد سیستم‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر را بهبود دهد.
آندره فراری مدیر مرکز گرافن کمبریج می‌گوید: هدف مرکز ما این است که روی علوم و فناوری مرتبط با آلوتروپ‌های مختلف کربن نظیر گرافن تحقیق کنیم. همکاری مشترک با شرکت‌ها این امکان را به وجود می‌آورد که تحقیقات دانشگاهی-صنعتی انجام شده و قدمی به سوی استفاده صنعتی از این مواد برداشته شود. ما شرکت پلاستیک لوجیک را به عنوان شریک راهبردی خود انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم که در قالب این همکاری بتوانیم مسیر استفاده از گرافن را در الکترونیک انعطاف‌پذیر هموار کنیم.