وضعیت بازار فناوری‌نانو در سوئد

کشور سوئد با داشتن یک اقتصاد صادرات محور، در زمینه محصولات کاغذ، ماشین‌آلات، آهن و محصولات فولادی، مواد شیمیایی و خودرو دارای صادرات است.

کشور سوئد با جمعیت ۹ میلیون نفری در اروپای شمالی واقع شده است. این کشور با داشتن یک اقتصاد صادرات محور، در زمینه‌های محصولات کاغذ، ماشین‌آلات، آهن و محصولات فولادی، مواد شیمیایی و خودرو دارای صادرات است.
 
سازمان‌های فناوری‌نانوی فعال در این کشور عبارتند از:
KTH-USTC: مرکز مشترک مواد نانو و بیو- این مرکز بر حوزه نانومواد و مواد زیستی با تاکید بر توسعه رویکردهای محاسباتی چندمقیاسی برای طراحی داروها، فتونیک، الکترونیک و … تمرکز دارد.

NanoDiara- کنسرسیومی است که بر توسعه ابزارهای تشخیصی مبتنی بر فناوری‌نانو تمرکز دارد.

شرکت‌های فناوری‌نانو 
کاموروس (Camurus)- این شرکت بر توسعه سیستم‌های دارورسانی نانومقیاس ابداعی تمرکز دارد.
 
Nanofactory Instruments- رسالت این شرکت توسعه، تولید و بازاریابی سیستم‌ها و خدماتی است که نقش‌آفرینان دانشگاهی و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در زمینه تحقیقات، توسعه و تولید با دقت نانو فعالیت داشته باشند.

Nanologica- این شرکت در زمینه فناوری‌نانو، فتونیک، تامین مالی و اقتصاد فعالیت می‌کند.

Porenix- این شرکت از راهکارهای ابداعی فناوری‌نانو در زمینه تصفیه و فیلتراسیون پشتیبانی می‌کند.

Qunano- این شرکت در زمینه تجاری‌سازی فناوری‌های نانوسیم نیمه هادی در حوزه‌های مختلفی نظیر علوم زیستی و … فعالیت می‌کند.

Obducat- این شرکت از عرضه‌کنندگان مطرح دنیا در زمینه راهکارهای مختلف لیتوگرافی برای تولید و کاربرد ساختارهای نانو و میکرو مقیاس پیشرفته، است.

تحقیقات و آموزش فناوری‌نانو
 برخی از موسسات و دانشگاه‌هایی که برنامه‌های تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی فناوری‌نانو ارائه می‌دهند عبارتند از: دانشگاه فناوری کالمرس، آزمایشگاه Bionano Systems، سازمان علوم نانو و میکروفناوری، آزمایشگاه نانوساخت، موسسه فناوری KTH Royal و دانشگاه Linköping.