استفاده از نانوساختارها برای درمان آلزایمر

RNS60 نام روشی درمانی است که در آن گیرنده‌های سطح سلولی اصلاح می‌شوند. شرکت ریوالیسو گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد این روش می‌تواند برای درمان آلزایمر مفید باشد. این شرکت درصدد ارائه محصولی برای درمان آلزایمر با این روش است.

شرکت ریوالیسو (Revalesio) در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر اقدام به ارائه گزارشی کرد که در آن اطلاعاتی درباره نقش مثبت RNS60 در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر درج شده است. RNS60 یک روش درمانی بوده که در آن هدایت سلول از طریق اتصال نوعی پروتئین به غشاء تغییر داده می‌شود، با این کار فعالیت پروتئین G تغییر می‌کند. این پروتئین یک گیرنده سلولی بوده که عامل ترشح سیتوکینز است. سیتوکینز که یک پروتئین دفاعی در بدن است که می‌تواند موجب کاهش تورم سلول شده و احتمال مرگ سلول را کاهش دهد. RNS60 دارای نانوساختارهای باردار است که می‌تواند برای درمان برخی بیماری‌ها عصبی، تنفسی و قلبی مفید باشد.
نتایج ارائه شده در این کنفرانس با همکاری محققانی از دانشگاه راش جمع‌آوری شده است. هدف پژوهشگران در این پروژه این بوده که یک فصل جدید در درمان بیماری آلزایمر با کمک فناوری نانو باز کنند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که RNS60 می‌تواند مانع از دست رفتن حافظه شده و در نهایت قدرت یادگیری را از طریق PI3k-pAKT بهبود می‌دهد. علاوه‌براین RNS60 موجب تنظیم کار نوعی از ژن‌ها می‌شود که مسئول انعطاف‌پذیری اعصاب هستند. این ژن‌ها نقش مهمی در انتقال صحیح اطلاعات عصبی ایفا می‌کنند.
ریچارد واتسون از مدیران این شرکت می‌گوید این که ما توانستیم میان فعالیت‌های زیستی RNS60 و انعطاف‌پذیری اعصاب ارتباطی پیدا کنیم یک پیشرفت برای شرکت ما محسوب می‌شود. ما موفق به گردآوری اطلاعاتی شدیم که نشان می‌دهد RNS60 قادر به کاهش تورم سلولی می‌شود این یافته برای ما بسیار مهم است زیرا نشان می‌دهد که چگونه RNS60 می‌تواند روی بیماری‌های عصبی تاثیرگذار باشد.
انعطاف پذیری سلول‌ها که متاثر از اثرات ژنتیکی است مدت‌هاست مورد توجه داروسازان بوده اما این روش جدیدی که محققان در شرکت ریوالیسو ارائه کردند مبتنی بر استفاده از نانوساختارها بوده که می‌تواند یک مسیر تازه برای درمان بیماری آلزایمر در انسان باشد. در این پروژه دانشگاه راش به عنوان همکار با ریوالیسو همکاری داشته است.
درباره ریوالیسو
این شرکت که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد در بخش زیست‌پزشکی فعال است. ریوالیسو محصولاتی برای درمان بیماری‌های تنفسی، قلبی و عصبی ارائه کرده است.