ارائه خدمات اندازه‌گیری مقدار رهایش نانوذرات دارویی

شرکت پارکسولبز روشی برای اندازه‌گیری نرخ رهایش نانوذرات دارویی ارائه کرده است که می‌توان در خارج از بدن این نرخ را محاسبه کرد. با این کار، هزینه تست‌های دارویی به شدت کاهش می‌یابد. این شرکت، خدمات اندازه‌گیری این نرخ را به سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر ارائه می‌کند.

شرکت آزایا تراپیتیکس (Azaya Therapeutics Inc) یک شرکت تولیدکننده داروهای ضدسرطان با استفاده از فناوری‌نانو است. این شرکت، زیرمجموعه جدیدی به نام پارکسولبز (Parexo Labs) افتتاح کرده که در آن به تولید لیپوزوم و انجام تست‌های دارویی می‌پردازد. در این زیر مجموعه، مقدار سمیت نانوذرات سنجیده شده و لیپوزوم‌های دارویی مختلف تولید می‌شود. پارکسولبز دارای روش‌های آنالیز منحصر به فردی است که با استفاده از آن می‌توان رهایش نانوذرات را اندازه‌گیری کرد. خدمات جدیدی که این شرکت ارائه می‌کند، می‌تواند برای تولید و توسعه داروها مفید باشد.
مایک دویر از مدیران این شرکت می‌گوید: شرکت آزایا تراپیتیکس ده سال سابقه کار در حوزه سم‌شناسی سلولی و فناوری‌نانو دارد که اکنون از این تجربه در پارکسو لبز استفاده می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در بخش توسعه دارویی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از خدمات ارائه شده در این مرکز استفاده کنند. شیمی‌درمانی و فناوری‌نانو دو راهبرد اصلی در درمان سرطان هستند. پارکسو لبز می‌تواند در آنالیز و تست نانوذرات مورد استفاده در این دو راهبرد، خدمات قابل توجهی ارائه کند. از سوی دیگر پارکسولبز براساس نیاز مشتریان در دانشگاه و صنعت به تولید لیپوزم‌های دارویی می‌پردازد.
پارکسولبز چندی قبل موفق به ارائه یک روش جدید برای بررسی رهایش دارو از لیپوزوم شده است. با این روش جدید می‌توان نرخ رهایش دارو از لیپزوم را بدست آورد. شرکت‌هایی که روی تولید دارو با استفاده از لیپوزوم کار می‌کنند، می‌دانند که نرخ رهایش دارو پارامتر مهمی است و بدست آوردن آن مستلزم هزینه بسیار زیادی است. تاکنون تمام تلاش‌ها برای اندازه‌گیری این نرخ در خارج از بدن با شکست مواجه شده است، بنابراین قانون‌گذاران مجبور بودند تا شرکت‌های دارویی را ملزم به اندازه‌گیری این پارامتر در داخل بدن کنند. این درحالی است که، روش اخیری که این شرکت ارائه کرده، می‌تواند نرخ این رهایش را در بیرون از بدن اندازه‌گیری کند. با این کار شرکت‌های دارویی می‌توانند این نرخ را به سادگی بدست آورند و دیگر نیاز به متحمل شدن هزینه‌های سنگین تست روی بیمار نیست. این موفقیت یک گام بزرگ برای این شرکت و خبر خوشی برای تولیدکنندگان داروهای لیپوزومی است.