تولید انبوه جوهرهای حاوی نانولوله‌های کربنی

جوهرهای حاوی نانولوله‌کربنی محصول جدیدی است که شرکت الکترونیکز لیند به بازار عرضه کرده است. از این جوهرها می‌توان در تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

شرکت الکترونیکز لیند (Linde Electronics) یکی از تولیدکنندگان ادوات الکترونیکی در جهان است. این شرکت موفق به ارائه جوهری حاوی نانولوله‌های کربنی شده است که از آن می‌توان در نسل جدید نمایشگرها، حسگرها و دیگر ادوات الکترونیکی استفاده کرد. جوهر مبتنی بر نانولوله‌های کربنی که شرکت الکترونیکز لیند تولید کرده، می‌تواند برای تولید ادواتی با فناوری کاملا جدید نظیر تلفن‌های هوشمند دارای صفحه نمایش رول شونده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از این محصول می‌توان در تولید جی پی اس‌هایی شفاف که در شیشه جلوی خودرو کار گذاشته می‌شوند، استفاده کرد.
نانولوله کربنی که یک آلوتروپ کربن است، دارای خواص ویژه‌ای است. برای مثال این ماده هدایت گرمایی بالاتری نسبت به الماس داشته و استحکام آن نیز بیشتر از فولاد است. از دیگر خواص منحصر به فرد این ماده می‌توان به خواص الکترونیکی ویژه آن اشاره کرد که محققان از آن برای تولید ادوات الکترونیک جدید استفاده می‌کنند.
برای این که بتوان از این ویژگی‌ها در تولید محصول موردنظراستفاده کرد، نیاز است که پژوهش‌های زیادی پیرامون این خواص انجام شود. در این راستا شرکت لیند جوهرهای نانولوله‌ای را تهیه و به بازار عرضه کرده است تا محققان روی پتانسیل‌های به کارگیری از این ماده در محصولات مختلف کار کنند.
در این جوهر، نانولوله‌های کربنی به صورت دست‌نخورده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این نانولوله‌ها بدون آسیب‌دید‌گی یا شکسته شدن درون جوهر قرار داده شده‌اند، در نتیجه تمام خواص اصلی خود را حفظ می‌کنند. این جوهرها می‌توانند عملکرد فیلم‌های نازک رسانایی که حاوی این جوهر هستند را بهبود دهند. با این کار مسیرهای تازه‌ای برای استفاده از نانولوله‌های کربنی در حوزه‌های مختلف نظیر حسگری و بخش سلامت باز می‌شود.
سیان فوگدین از مدیران شرکت لیند می‌گوید: در طول ۱۰ سال گذشته ما توجه زیادی به نانولوله‌های کربنی داشته‌ایم، با این حال هنوز محصول تجاری از این ماده با ارزش در بازار ندیده‌ایم، دلیل این موضوع، چالش‌هایی است که هنگام استفاده از این ماده ایجاد می‌شود. اکنون با جوهری که ما تولید کردیم بخشی از این چالش‌ها مرتفع می‌شود.
شرکت لیند مواد شیمیایی و گازهای متعددی برای استفاده در صنعت الکترونیک تولید می‌کند. این شرکت در حال حاضر مراحل پایانی تحقیق و توسعه روی فرآیند تولید نانولوله‌های کربنی تک جداره را پشت سر می‌گذارد.