دستگاه سازنده میکروحباب با قابلیت تولید انبوه

با همکاری یک شرکت تولیدکننده ادوات آزمایشگاهی با دانشگاه لیدز، دستگاه تولید میکروحبابی ساخته شده که قادر به تولید انبوه میکروحباب است. از این دستگاه می‌توان در بخش درمان و تولید دارو استفاده کرد.

شرکت اپیجم (Epigem) با همکاری دانشگاه لیدز، اولین دستگاه تولیدکننده میکروحباب را به بازار عرضه کرده است. این دستگاه قادر است دو نوع میکروحباب تولید کند: اولین نوع حباب‌ها مربوط به حباب‌های منفردی است که دارای ابعاد کنترل شده بین ۲ تا ۸ میکرون بوده و دومین نوع حباب‌ها مربوط به حباب‌هایی هستند که در مقدار انبوه با ابعاد کمتر از ۲ میکرون تولید می‌شوند.
این میکروحباب‌ها را می‌توان با گازهای مختلف پر کرد البته به صورت رایج، آنها را با فلوروکربن‌ها پر می‌کنند. سطح این حباب‌ها با سورفاکتانت‌های مربوط به چربی پر می‌شود. لازم به ذکر است که می‌توان سطح این حباب‌ها را با مواد مختلف نظیر عوامل تشخیص طبی و یا داروها پر کرد.
محققان این پروژه در ابتدا قصد داشتند تا از این سیستم برای بیماری‌هایی نظیر سرطان استفاده کنند اما به نظر می‌رسد که این فناوری پتانسیل استفاده در حوزه‌های مختلف نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت را دارا است.
دستگاهی که توسط این تیم مشترک از دانشگاه لیدز و شرکت اپیجم ارائه شده، میکروحباب‌هایی با تکرارپذیری بالا تولید می‌کند که این موضوع موجب شده تا این دستگاه برای پزشکان و محققان در حوزه‌های مختلف قابل استفاده باشد.
این سیستم میکروسیال در ابعاد بسیار کوچک بوده به طوری که می‌توان آن را روی ادوات مختلف تشخیص مولکولی نصب کرد.
با استفاده از این دستگاه می‌توان میکروحباب‌هایی برای رهایش دارو به صورت مستقیم به درون تومورها تولید کرد. سازندگان این دستگاه امیدوارند که استفاده از این سیستم موجب کاهش مقدار داروی مورد نیاز برای درمان سرطان شود، در نتیجه عوارض ناخواسته داروها نیز به حداقل برسد. از سوی دیگر با کاهش مقدار مصرف دارو، هزینه درمان به شدت کاهش می‌یابد.
در حال حاضر از میکروحباب‌ها در بخش درمان برای افزایش کنتراست تصاویر استفاده می‌شود اما برای این که میکروحباب‌ها بتواند برای تولید دارو مورد استفاده قرار گیرد، باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.
یکی از بزرگترین مزیت‌های این دستگاه این است که می‌توان با استفاده از آن در مدت ۵ دقیقه میکروحباب‌های بسیاری تولید کرد. این گروه چند پتنت در حوزه میکروحباب‌ها به ثبت رسانده‌اند و به توافقاتی برای تجاری‌سازی این سیستم دست ‌یافته‌اند. قدم بعدی در این پروژه، تست این دستگاه در آزمایشگاه‌های مختلف است.