استفاده از عصاره گیاه برای تولید نانوذرات آنتی‌باکتریال

نانوذرات طلا کاربرد وسیعی در پزشکی دارد اما تولید آنها بسیار پرهزینه است. یک تیم تحقیقاتی موفق به تولید نانوذرات طلا با استفاده از عصاره یک گیاه شده است. این نانوذرات دارای خواص آنتی‌باکتریال هستند.

پژوهشگران دانشگاه مورداک، روش زیست سازگاری را برای تولید نانوذرات آنتی‌باکتریال طلا یافتند. از این نانوذرات می‌توان در پزشکی استفاده کرد. جرالد پوینر از گروه تحقیقاتی فناوری‌نانو کاربردی مرداک می‌گوید: این نانوذرات می‌تواند در بخش سلامت مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این مشخص شده بود که نانوذرات طلا دارای ویژگی‌های مناسب برای بخش درمان هستند. برای مثال می‌توان از آنها در رهاسازی رشته‌های دی ان ای برای ژن درمانی استفاده کرد. این نانوذرات می‌توانند درون تومور جمع شده و با عملیات حرارتی موجب درمان شوند. گرمای ایجاد شده توسط نانوذرات می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. پوینر می‌افزاید: مطالعات دانشمندان نشان داده است که با اتصال داروهای ضد سرطان به نانوذرات طلا می‌توان به صورت موثری تومورهای سرطانی را از بین برد. با این کار هم اثر‌بخشی دارو و هم سرعت درمان افزایش یافته و از سوی دیگر اثرات جانبی کمتری روی بیمار خواهد داشت.
با این همه مزایا، تاکنون تولید نانوذرات بسیار پر هزینه بوده و نیازمند روش‌های شیمیایی وفیزیکی پیچیده‌ای است. در بیشتر این روش‌ها از مواد سمی استفاده می‌شوند که هم برای تولیدکننده و هم محیط‌زیست خطرناک است. اما این گروه تحقیقاتی موفق شده تا از برگ یک گیاه برای تولید نانوذرات طلا استفاده کنند. این روش مبتنی بر آب بوده و در دمای اتاق انجام می‌شود در نتیجه به تجهیزات پیچیده و گرانقیمت نیاز نیست. همچنین این روش پاکیزه بوده و بی‌نیاز از مواد سمی است.
در این روش ابتدا سیم‌های طلای خالص درون یک محلول حاوی اسید نیتریک و اسید کلریدریک ریخته شده تا کلرید طلا ایجاد شوند. در قدم بعد کلرید طلا با محلول آبی استخراج شده از برگ گیاهی موسوم به Eucalyptus macrocarpa ترکیب می‌شود. با این کار در دمای اتاق فرآیند تولید نانوذرات آغاز می‌شود.
پوینر می‌گوید: با این روش نه تنها نانوذرات طلا تولید می‌شود بلکه واکس‌ها و ترکیبات موجود در این گیاه موجب بروز خواص آنتی‌باکتریال و ضد قارچی در نانوذرات می‌شود. هر چند باکتری‌ها و قارچ‌ها به مرور زمان نسبت به مواد کشنده و آنتی‌باکتریال مقاوم می‌شوند اما این سیستم جدید می‌تواند مانعی برای مقاوم شدن باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.
محققان از این نانوذرات برای از بین بردن چند نوع باکتری مختلف استفاده کردند که نتایج رضایت‌بخشی بدست آمده است.