دستگاهی برای شناسایی ترکیبات زیستی در غلظت‌های بسیار کم

شرکت کوانتریکس دستگاهی به بازار عرضه کرده که قادر به شناسایی ترکیبات زیستی نظیر پروتئین در غلظت‌های بسیار کم است. این دستگاه ابزار مناسبی برای شناسایی بیماری‌های مختلف خواهد بود

شرکت کوانتریکس (Quanterix) یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید ادوات تشخیص پزشکی و اندازه‌گیری تک مولکولی است. این شرکت اخیرا موفق به ساخت فناوری آرایه تک مولکولی شده که در نشست سالانه ۲۰۱۳ AACC آن را ارائه کرده است. این دستگاه برای اولین بار برای استفاده در حوزه تحقیقاتی به بازار عرضه شده است. پژوهشگران با استفاده از این دستگاه که به سیموا شهرت دارد می‌توانند با حساسیت و دقت بالا ترکیبات زیستی را مورد مطالعه قرار دهند. بنابراین سیموا ابزار مناسبی برای تشخیص بیماری‌ها در بخش‌های مختلف نظیر عصب شناسی، تومور شناسی و قلب است.
پاول چپمن از مدیران این شرکت می‌گوید سیموا یک ابزار تشخیص بوده که هم در بخش تحقیقات و هم کاربردهای بالینی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه می‌تواند پروتئین‌های منفرد را در غلظت‌هایی ۱۰۰۰ برابر کمتر از حد کمینه بهترین سیستم‌های موجود در بازار شناسایی کند. ما معتقدیم که این ابزار می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سلامتی بیماران ارائه دهد اطلاعاتی که برای تشخیص بیماری و درمان آن بسیار موثر است. راهبرد اصلی این شرکت آن است که به سرعت یافته‌های علمی و آزمایشگاهی خود را تبدیل به محصولی برای استفاده در بخش تشخیص پزشکی کند. سیموا توانسته شرایطی ایجاد کند تا بتوان ترکیبات زیستی را به سادگی و با کمترین هزینه شناسایی کرد. این کار در غلظت‌هایی انجام می‌شود که پیش از این امکان انجام آن وجود نداشته است. هر چند این محصول هنوز نوپا است اما این شرکت درصدد توسعه آن در بخش‌های شناسایی سرطان پروستات، بیماری کرون وآلزایمر است.
هنریک زاتربرگ از دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید در دانشگاه گوتنبرگ ما روی صدمات مغزی و آثار آن در خون تحقیق می‌کردیم صدماتی که در حین فعالیت‌های ورزشی ایجاد می‌شود. برای این تحقیقات تنها ابزار ما این بود که از مایع نخاعی نمونه برداری کرده و آن را بررسی کنیم اما با سیموا پنجره تازه‌ای به روی ما باز شد و ما موفق شدیم تنها با بررسی خون به نتایج مورد نظر خود برسیم. ما بعد از برخورد فیزیکی با سر ورزشکار، خون او را به صورت دوره‌ای تا ۶ روز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا از وجود یا فقدان ترکیبات زیستی مرتبط با صدمات مغزی در بدن ورزشکار مطلع شویم.