روشی ارزان برای تولید جوهر الکترونیکی پایدار

جوهرهای الکترونیکی از اجزاء اصلی ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر هستند. اخیرا محققان موفق به تولید جوهرهای الکترونیکی پایداری شده‌اند. برای تولید این جوهرها از نانوبلورهای سیلیکون استفاده شده که موجب افزایش دوام و بهبود عملکرد جوهر شده است. محققان در حال ثبت پتنت مربوط به تولید این جوهر الکترونیکی هستند.

پژوهشگران موفق به ساخت جوهری غیرسمی از جنس نانوبلورهای سیلیکون شدند. این جوهر که به جوهر الکترونیکی شهرت دارد می‌تواند برای تولید ادوات الکترونیکی ارزان قیمت مورد استفاده قرار گیرد در واقع با چاپ این جوهر روی پلاستیک‌های ارزان می‌توان ادوات مختلف الکترونیکی ساخت.
یوی کورتشاگن از دانشگاه مینسوتا می‌گوید تصور کنید هر کودکی در کشورهای در حال توسعه با استفاده از دستگاه نمایشگر لمسی بتواند ریاضیات یا دیگر دروس را یاد بگیرد. این دستگاه قیمتی کمتر از ۱۰ دلار دارد. یا تصور کنید پیل‌های خورشیدی را که ارزان‌تر از سوخت فسیلی هستند. با انجام این پروژه ما گامی به سوی تحقق این رویا برداشتیم. در این فرآیند جدید ما کاری شبیه چاپ آرم روی البسه ورزشی انجام دادیم.
البته این کار ساده‌ای نیست برای رسیدن به این فناوری، محققان این پروژه مشکلات بنیادینی پیش رو داشتند که با حل آنها جوهر الکترونیکی سیلیکونی ساخته شد. برای این کار ابتدا نیاز به مولکول‌های صابون مانندی است تا بتوان با آنها جوهرهایی با زمان ماندگاری طولانی ساخت. این مولکول‌ها در صورت اعمال شدن روی یک سطح، از خود بازمانده‌هایی باقی می‌گذارند که می‌تواند مشکل ساز باشد برای مثال این بازمانده‌ها می‌تواند خواص الکترونیکی محصول را تحت تاثیر قرار داده و موجب عملکرد ضعیف دستگاه نهایی شود. محققان از نانوذرات برای تقویت این ساختارها استفاده کردند. محققان از گازهای یونیزه موسوم به پلاسمای غیرگرمایی استفاده کردند تا نانوبلورهای سیلیکون ایجاد کرده و هم روی سطح لایه‌ای از اتم‌های کلر ایجاد کنند. این لایه موجب برهمکنش زیرلایه با حلال شده و در نهایت جوهر می‌تواند با ماندگاری بالا روی زیرلایه قرار گیرد. با این کار نیازی به استفاده از حلال‌های آلی و لیگندها برای تثبیت جوهر روی سطح نیست. محققان این پروژه دریافتند که این کار موجب تقویت فیلم می‌شود و هدایت الکتریکی آن را ۱۰۰۰ برابر افزایش می‌دهد. محققان این پروژه در حال پتنت کردن این یافته جدید خود هستند.
این پروژه توانسته بحث تولید جوهرهای الکترونیکی غیرسمی پایدار و خالص را یک گام به جلو ببرد.