همکاری مشترک برای تجاری سازی داروی سرطان ریه

شرکت مولتی‌سل‌تکنولوژیز (MultiCell Technologies) با شرکت جنیسفر (Genisphere) برای کار روی‌ پروژه درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات که اخیرا پتنت آن به ثبت رسیده به توافق رسیدند. در این روش که به MCT-485 شهرت دارد از رشته‌های دوگانه RNA فاقد کد استفاده می‌شود. پیش از این اثربخشی این روش روی سلول‌های سرطان ریه (hepatocellular carcinoma) به صورت آزمایشگاهی ( نه به روش بالینی) مورد تایید قرار گرفته بود.

هپوتاسلولار کارسینامو به سلول‌های اولیه تشکیل دهنده سرطان ریه گفته می‌شود که هر ساله تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. مبارزه با این سلول‌ها تا کنون چندان موفق نبوده است که دلیل این امر ناکارامد بودن روش‌های مورد استفاده توسط پزشکان است. در حال حاضر روش استاندارد برای درمان این بیماری مبتنی بر استفاده از لوله‌های انتقال دهنده دوکسوروبسین است این لوله‌ها دوکسوروبسین درون یک حامل نظیر لیپید را به محل سلول‌ها می‌رساند. هر چند این روش در تست‌های بالینی موفقیت‌هایی در پی داشته اما باید داروها و روش‌های رهاسازی جدید را برای افزایش کارایی فرآیند درمان به کار گرفت. در این راستا روش MCT-485 از مدیریت اونکولیتیک و فعال‌سازی سیستم ایمنی بهره می‌برد ( اونکولیتیک نام ویروسی است که می‌تواند به سلول‌های سرطانی حمله کند- مترجم). این ویژگی‌ها موجب شده تا روش MCT-485 برای درمان سرطان از دوکسوروبیسین و سیس پلاتین بهتر باشد همچنین با فعال سازی سیستم ایمنی بدن موجب بهبود کارایی درمان سرطان می‌شود.
این دو شرکت قصد دارند تا از فناوری رهاسازی دارویی با استفاده از نانوذرات طلا برای این کار استفاده کنند. این فناوری تحت نام ۳DNA® Dendrimer توسط شرکت جنیسفر پتنت شده است. این پتنت دارای مزایای متعددی است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- این فناوری بسیار ایمن بوده و خطری برای بیمار ندارد
۲- در این فناوری سیستم دارویی به دلیل داشتن لیگندهایی متناسب با گیرنده‌های تومور سرطانی می‌تواند مستقیما به تومور متصل شود.
۳- این سیستم دارویی مجهز به miRNA سنتزی است که ماژول‌های ایمنی به آن متصل شده‌اند در صورت وارد شدن به بدن کاملا با سیستم ایمنی بدن انطباق‌پذیر خواهد شد.
درباره MCT-485
این فناوری جدید شرکت مولتی‌سل، یک راهبرد مبارزه با سرطان است که در آن از miRNA برای درمان سرطان‌های مختلف استفاده می‌شود. این فناوری در اداره پتنت آمریکا به ثبت رسیده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این راهبرد جدید به آدرس http://www.genisphere.com مراجعه نمائید.