افزایش ۱۲ برابر ظرفیت ابرخازن‌های گرافنی با طراحی جدید

ابرخازن‌های گرافنی یکی از ادوات کاربردی در صنعت الکترونیک هستند. محققان استرالیایی موفق شدند با طراحی جدید، ظرفیت ابرخازن‌های گرافنی را ۱۲ برابر افزایش دهند. این فرآیند بسیار ساده بوده و می‌توان برای تولید انبوه ابرخازن‌های جدید از آن استفاده کرد.

محققان استرالیایی موفق شدند با استفاده از گرافن نسل جدیدی از ادوات ذخیره اطلاعات را بسازند که نسبت به ادوات فعلی بسیار کوچک‌تر هستند. این گروه تحقیقاتی از دانشگاه موناش راهبرد تازه‌ای برای تولید ادوات ذخیره‌کننده اطلاعات ارائه کردند که در آن از ابرخازن‌های مبتنی بر گرافن استفاده شده است. این ابرخازن‌ها را می‌توان در ادوات مختلف از قبیل خودروهای الکترونیکی و دستگاه‌های همراه استفاده کرد.
ابرخازن‌های مبتنی بر گرافن حاوی الکترولیت سیالی هستند که درون آن مواد کربنی متخلخل قرار دارد این سیال قادر است تا حاملین‌ بار را از خود عبور دهد. ابرخازن‌های مبتنی بر گرافنی که در حال حاضر تولید می‌شوند دارای طول عمر بالا و زمان شارژ بسیار کوتاه هستند اما مشکل اصلی آنها ظرفیت بسیار کم برای ذخیره‌سازی انرژی است در واقع دانسیته انرژی این ابرخازن‌ها بسیار کم است. این ابرخازن‌ها ۵ تا ۸ وات ساعت بر لیتر انرژی ایجاد می‌کنند که برای استفاده در ادوات الکترونیکی کافی نیست در نتیجه نیاز به شارژ مجدد در فاصله زمانی‌های کوتاه دارند.
این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت ابرخازن‌های مبتنی بر گرافن شده‌اند که ۶۰ وات ساعت بر لیتر انرژی ایجاد می‌کنند که تقریبا معادل انرژی است که توسط باتری‌های اسیدی سربی تولید می‌شود این رقم ۱۲ برابر بیشتر از انرژی تولید شده توسط ابرخازن‌های گرافن موجود در بازار است.
مدت‌هاست که ساخت ابرخازن‌های گرافنی سبک، کوچک، متراکم با دانسیته انرژی بالا به عنوان چالشی برای محققان هستند. برای ساخت ابرخازنی با ظرفیت بالا این گروه تحقیقاتی از فیلم گرافنی استفاده کردند که پیش از این نیز مورد استفاده قرار گرفته بود با این تفاوت که در این پروژه از الکترولیتی استفاده شد که می‌تواند فاصله میان صفحات گرافن را در مقیاس نانو حفظ کند. در صورت کنترل این شرایط، الکترولیت در میان صفحات گرافن دو نقش عمده را ایفا خواهد کرد: پرکننده فضای میان صفحه‌ها و ایجاد هدایت الکتریکی.
در مواد کربنی متخلخل و مستحکم معمولا فضایی در ساختار کربنی بدون استفاده باقی می‌ماند اما در این طراحی جدید این فضا کاملا از بین رفته و از تمام ظرفیت‌های کربن استفاده می‌شود. روش ساخت این ابرخازن بسیار شبیه فرآیند تولید کاغذ است، بنابراین فرآیندی ارزان و ساده بوده که می‌توان برای تولید انبوه از آن استفاده کرد.