تحقیقات جدید در زمینه کاربرد فناوری‌نانو در تولید نفت و گاز

شرکت فلوتک این‌داستری به تازگی اعلام کرده است که از یک برنامه تحقیقاتی ‏کاربردی در دانشگاه ‏A&M‏ تگزاس حمایت می‌کند. ‏

شرکت صنایع فلوتک (‏Flotek Industries‏) به تازگی اعلام کرده است که از یک برنامه ‏تحقیقاتی کاربردی در دانشگاه ‏A&M‏ تگزاس حمایت می‌کند. این برنامه‌ تحقیقاتی به دنبال بررسی ‏اثرات فناوری‌نانو بر تولید نفت و گاز طبیعی در منابع نفتی و گازی جدید و نامتعارف است.
 ‏
به گفته جان چیشولم، مدیر شرکت فلوتک، «با تسریع فعالیت‌های مربوط به زمین‌شناسی تولید نفت ‏و گاز، نسبت به فعل و انفعالات تکمیلی مختلف شناخت بیشتری حاصل شده و این فرایند یکی از ‏تکنیک‌های تکمیلی بهینه ‌است که در آینده توسعه خواهد یافت».
 ‏
این برنامه تحقیقاتی به طور ویژه بر بررسی و شناخت پتانسیل اکتشاف نفت با استفاده از نانوسیالات ‏پیچیده و سطوح منتخب در فشارهای زیرسطحی و شرایط حرارتی زمین‌های با غنای مایع بالا، تمرکز ‏دارد.
  ‏
دکتر یوکل آکوتو، استادیار بخش مهندسی نفت دانشگاه ‏A&M‏ تگزاس، محقق اصلی این پروژه ‏خواهد بود. وی بیش از یک دهه است که در زمینه اکتشاف نفت و گاز غیرمتعارف، بهبود اکتشاف ‏نفت و … دارای تجربه تحقیقاتی نظری و تجربی است. وی اخیرا در زمینه تحقیقات مورد حمایت ‏صنعت در زمینه مخازن مختلف همکاری می‌کند. ‏

به گفته دکتر آکوتو، «اهمیت فرصت‌های مربوط به منابع غیرمتعارف در حوزه تولید هیدروکربن‌ها ‏در حال افزایش بوده و شناسایی راهکارهای افزایش اکتشاف، کلید بهبود کارایی این پروژه‌ها محسوب ‏می‌شود». «عنصر اصلی بهبود اکتشاف، شناسایی فناوری‌های جدید و اثر آنها بر فرایند تولید است».   ‏