توافق‌نامه همکاری مشترک برای ساخت و تجاری‌سازی پیل خورشیدی

سه شرکت آپلاید نانوتک هولدینگ، سیچوان یینه کمیکال و سولکسل توافق‌نامه همکاری مشترکی را برای تحقیق، ساخت و تجاری‌سازی پیل‌های خورشیدی مبتنی بر نانوذرات فلزی امضاء کردند.

شرکت آپلاید نانوتک هولدینگ (APNT یا Applied Nanotech Holdings) توافق‌نامه همکاری مشترکی را با شرکت‌های سیچوان یینه کمیکال (YHCCیا Sichuan Yinhe Chemical) و سولکسل (Solexel) برای انجام تحقیقات به امضاء رسانده است. براساس این توافق‌نامه، این شرکت‌ها روی ساخت و تجاری‌سازی پیل‌های خورشیدی با یکدیگر همکاری خواهند داشت. شرکت آپلاید نانوتک پیش از این برای فروش لیسانس جوهر ویژه برای ساخت پیل‌های خورشیدی با شرکت سیچوان یینه کمیکال به توافق‌هایی رسیده بود. YHCC یکی از شرکت‌های تولیدکننده پیل خورشیدی در جهان است که در اواخر سال ۲۰۱۲ خط تولیدی را برای تولید پیل‌های خورشیدی راه‌اندازی کرده بود. این خط تولید در پارک صنعتی سیچوان قرار دارد. شرکت SYST یکی از زیرمجموعه‌های شرکت YHCC، مسئولیت اداره این خط تولید را به عهده دارد. در این کارخانه، جوهرهای فلزی از جنس آلومینیوم و نقره تولید می‌شود که برای استفاده در پیل‌های خورشیدی مناسب هستند. لیسانس تولید پیل‌ها با این جوهر در اختیار APNT است. ظرفیت تولید این کارخانه بیش از ۱۰۰۰ تن جوهر در سال است. YHCC پس از راه‌اندازی این خط تولید، به بازاریابی و فروش جوهرهای فلزی جهت تولید پیل خورشیدی پرداخته است.
اوایل ژانویه سال ۲۰۱۳ شرکت APNT اعلام کرد که شرکت سولکسل موفق به افزایش کارایی این پیل‌ها به ۲۰٫۶۲ درصد در یک پیل ۱۵۶ mm x 156 mm شده‌است. این پیل‌ها با استفاده از سیلیکون اپیتاکسیالی بسیار نازک و سیلیکون متخلخل ساخته می‌شوند. دلیل بهبود کارایی این پیل‌ها، نوع طراحی خلاقانه شرکت سولکسل در ساخت این پیل‌ها است. همچنین استفاده از ترکیبات آلومینیوم نانومقیاس شرکت APNT موجب بهبود کارایی این پیل‌ها شده‌است. اخیرا شرکت APNT بهبود‌هایی را در محصولات آلومینیومی خود داده است که شرکت سولکسل موفق شده تا با استفاده از این محصول جدید کارایی پیل خورشیدی خود را افزایش بیشتری دهد؛ با این کار هزینه تولید پیل خورشیدی کاهش محسوسی داشته است.
با توجه به مزیت‌های هر یک از این شرکت‌ها در مسیر ساخت پیل خورشیدی، توافق‌نامه اخیر آنها می‌تواند حلقه‌های مربوط به فرآیند تولید این پیل‌ها را به یکدیگر ارتباط دهد و موجب تسهیل تحقیق، ساخت و تجاری‌سازی پیل‌های خورشیدی شود. مدیران این سه شرکت از ایجاد شرایط برای همکاری مشترک میان آنها استقبال می‌کنند و معتقداند که این همکاری منجر به پیاده‌سازی یک همکاری راهبردی میان آنها خواهد شد.