روشی برای تولید انبوه نانولوله کربنی با تقارن از پیش تعیین شده

محققان روشی را برای تولید انبوه نانولوله کربنی با تقارن و ساختار از پیش تعیین شده ارائه کردند. با استفاده از روش‌های رایج، نانولوله‌هایی با تقارن مختلف ایجاد می‌شود که جدا کردن این ترکیبات از هم کاری زمان‌بر و پرهزینه است.

سیلیکون ماده اصلی در ساخت ادوات الکترونیکی است، اما به دلیل محدودیت‌های این ماده باید جایگزینی برای آن یافت. از این رو محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به بررسی روش‌ جدیدی برای تولید نانولوله کربنی پرداختند تا از این ماده به عنوان جایگزین سیلیکون استفاده کنند. آنها موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان ساختارهای ویژه و از پیش تعیین شده نانولوله کربنی ایجاد کرد. چنگو ژیو استاد رشته مهندسی برق این دانشگاه می‌گوید: ما موفق به حل یک مشکل بنیادین در نانولوله‌های کربنی شدیم، ما توانستیم ساختار اتم این ماده را کنترل کنیم. ساخت نانولوله کربنی با تقارن از پیش تعیین شده رویایی است که بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان به دنبال تحقق آن هستند. عمر استفاده از سیلیکون به چند دهه می‌رسد و اکنون زمان آن رسیده تا سیلیکون جای خود را به نانولوله کربنی بدهد، ماده‌ای که در حوزه‌های مختلف از اپتیک تا ذخیره‌سازی انرژی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات اخیر این گروه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان ساختار اتمی این ماده را کنترل کرد؛ با این کار مسیر استفاده از نانولوله کربنی در تولید ترانزیستورهای کوچک‌تر، سریع‌تر و کاراتر هموار می‌شود.
ژیو می‌گوید: ما روی تولید انبوه این ماده متمرکز شده‌ایم. روش ما می‌تواند انقلابی در این حوزه ایجاد کرده و نانولوله کربنی را به سوی کاربرد در حوزه‌های مختلف سوق دهد.
تا پیش از این دانشمندان تنها به رشد نانولوله کربنی می‌پرداختند ولی نمی‌توانستند نانولوله‌هایی با تقارن ویژه و از پیش تعیین شده ایجاد کنند؛ در واقع ابتدا نانولوله‌ها تولید شده و سپس انواع مختلف نانولوله (فلزی یا نیمه‌هادی) از هم جدا می‌شدند. تولید هدفمند این ماده می‌تواند هزینه تولید را کاهش داده و مسیر استفاده از آن را هموارتر کند. این گروه تحقیقاتی بعد از سه سال کار، نشان دادند که می‌توان نانولوله‌هایی با تقارن مشخص را از جوانه‌های از پیش ایجاد شده بدست آورد. به بیان دیگر، این گروه دانه‌هایی را با تقارن مشخص روی بستر قرار داده و نانولوله‌هایی با ساختار مشخص را روی آنها رشد می‌دهند. این گروه نشان دادند که با استفاده از این روش می‌توان نانولوله را به صورت انبوه تولید کرد.
نتایج این پژوهش در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.