بررسی برهمکنش یون لیتیم با الکترود قلع در باتری یون لیتیم

پژوهشگران دانشگاه میشیگان با استفاده از ‏TEM‏ موفق به بررسی تعامل یون لیتیم با الکترود قلع ‏در باتری یون لیتیم شدند. نتایج این پژوهش می‌تواند برای طراحی باتری‌هایی با دوام بالا مفید ‏باشد.‏

باتری‌های یون لیتیم قلب تمام ادوات الکترونیکی از تلفن‌های همراه گرفته تا تبلت‌ها و ‏خودروهای برقی است. دلیل این نقش پر رنگ آن است که باتری‌های یون لیتیم توانسته‌اند ‏قابلیت‌های خود را به اثبات برسانند. این باتری‌ها سبک، پرقدرت و بادوام هستند، با این حال هنوز ‏نقص‌هایی دارند.‏

‏رضا شهبازیان یاسر استادیار رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی میشیگان می‌گوید: «شما ‏ممکن است تلفن همراه خود را به مدت ۷ یا ۸ ساعت یا حتی یک روز کامل بدون شارژ کردن ‏استفاده کنید، اما این در مورد همه ادوات امکان‌پذیر نیست برای مثال یک خودرو برقی نظیر نیسان ‏مدل لیف با یک بار شارژ کردن تنها ۱۰۰ مایل می‌تواند حرکت کند و باید دوباره شارژ شود. برای ‏این که بتوان این خودرو را تجاری‌سازی کرد باید بتوان نیروی محرکه برای ۳۰۰ مایل حرکت را ‏برای آن تامین کرد. بنابراین ما باید توان باتری‌ها را افزایش دهیم.‏»

برای این که بتوان توان باتری‌ها را افزایش داد، دانشمندان مواد و طراحی‌های مختلفی را مورد ‏بررسی قرار دادند. مهمترین حرکت‌ها در مسیر توسعه باتری‌ها در مقیاس اتمی اتفاق می‌افتد، ‏بنابراین درک این که در این مقیاس چه اتفاقی می‌افتد برای محققان بسیار دشوار است. اخیرا یاسر و ‏همکارانش روی طراحی جدیدی کار کرده‌اند که آنها را قادر می‌سازد تا نسل جدید باتری‌های ‏یون لیتیم را تولید کنند.‏

filereader.php?p1=main_7a80f7c170dbaed05

باتری‌ها ساختار بسیار ساده‌ای دارند: آند، کاتد و الکترولیت که بین دو الکترود قرار گرفته ‏است. در باتری‌های لیتیمی، یون لیتیم بین دو الکترود آند و کاتد در حرکت است. جنس آند این ‏باتری‌ها از گرافیت است اما محققان مواد دیگری را برای این کار مورد بررسی قرار دادند. با شارژ و ‏دشارژ شدن باتری، الکترود به آرامی دچار زوال ساختاری می‌شود به همین جهت بعد از یک مدت ‏استفاده از باتری، ظرفیت آن کاهش می‌یابد. اگر بتوان این مشکل را حل کرد، آنگاه دوام باتری‌ها ‏افزایش محسوسی خواهد داشت.‏

این گروه تحقیقاتی با میکروسکوپ الکترونی عبوری اصلاح شده موفق به بررسی ساختار این ‏الکترودها شدند. آنها یک نانوباتری درون این میکروسکوپ ایجاد کرده و نقش اکسید قلع را به ‏عنوان الکترود مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که یون‌های لیتیم وارد بلورهای قلع می‌شوند. ‏محققان توانستند مقدار فشار وارد شده بر الکترود را محاسبه کنند. این یافته جدید به محققان کمک ‏می‌کند تا طراحی جدید و بهتری از باتری‌ها ارائه کنند.‏