تجاری‌سازی؛ محور سخنرانی‌های کلیدی IFNE2013

مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو، صبح امروز با سخنرانی رئیس مجمع و دبیر ستاد توسعه فناوری نانو آغاز به کار کرد و با شش سخنرانی ادامه یافت.

دکتر علی بیت الهی، رئیس مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو، در ابتدای مجمع ضمن خوشامد گویی به حضار گفت: «ستاد ویژه فناوری نانو از آغازین روزهای کارش در کنار دنبال کردن توسعه علمی و زیرساختی کشور در این عرصه همواره تاکید ویژه‌ای بر هدف راهبردی خود، یعنی ارتقای رفاه مردم با فناوری نانو داشته است».
 
او تاکید کرد: «این هدف صرفاً با تجاری سازی و توسعه کسب و کار و شکل گیری اقتصاد مبتنی بر فناوری نانو به عنوان بخشی از اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، می‌تواند محقق گردد.» 

مدیر کارگروه ارتباطات بین الملل ستاد فناوری نانو، ضمن تاکید بر این که با وجود این که ترویج عمومی و زمینه سازی جهت مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی در توسعه منابع انسانی مورد نیاز برای پشتیبانی برنامه‌های راهبردی کشور در این حوزه در ابتدا از برنامه‌های اصلی ستاد نانو بوده است، تصریح کرد: «مبحث تجاری سازی و تولید محصولات مبتنی بر نانوفناوری با دانش بومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ستاد همیشه در دستور کار قرار داشته است».
 
مدیر کارگروه ارتباطات بین‌الملل ستاد فناوری نانو با اشاره به این که بیش از ۱۶ هزار نفر با تحصیلات بالاتر از کارشناسی ارشد در عرصه نانو فناوری فعالیت می‌کنند و ایران جایگاه هشتم جهانی را در تولید علم دارد، گفت: «در وضعیت آغازین مناسبی برای تحقق بخشیدن اقتصاد دانش بنیان بر مبنای فناوری نانو در کشور هستیم. در ابتدای راه هستیم اما سیاست‌ها و رویکردها و نگاه جامع ستاد نانو به زنجیره از ایده تا تجاری سازی، پشتیبان تحقق این آرمان است».

به گفته دکتر بیت الهی، برگزاری این مجمع گامی در جهت طرح مباحث مرتبط با کسب و کار نانو و اقتصاد نانو است و به منظور آشنایی و تبادل تجربیات بین صاحب نظران، متخصصان، فناوران و سرمایه گذاران در موضوعاتی مانند سرمایه گذاری، ریسک و … خواهد بود. او اظهار امیدواری کرد که این مجمع بتواند زمینه‌ساز تداوم این فعالیت‌ها در آینده نزدیک باشد.

دکتر سعید سرکار بعنوان سخنران کلیدی ضمن اشاره به این که قسمت اعظم فعالیت‌های ستاد نانو به ترویج این علم معطوف است، تاکید کرد که می‌بایست زیرساخت‌های لازم، چه زیر ساخت‌های نرم مثل قوانین مقتضی و چه زیرساخت‌های سخت مهیا شوند.

دبیر ستاد نانو تاکید کرد که این ستاد ترویج را از پایین‌ترین سطح با دانش آموزان آغاز کرده است و آنها الان در ابتدای راه تفکر اقتصاد دانش بنیان هستند.

دکتر سرکار تاکید کرد که تفکر اقتصاد دانش بنیان باید در سطح مسئولین و تصمیم گیران کلان مملکتی هم ایجاد شود. او با اشاره به تاریخ گفت: «بناهای زیبای اصفهان یک وجهشان ذوق و قریحه معمار را می‌رسانند و بخش پنهان آنها اراده حکومت‌ها بوده که شرایط و امکانات ایجاد این بناها را فراهم کرده‌اند».

او همچنین تاکید کرد که در جوامع امروزی مخصوصاً جوامع دموکراتیک فقط خواست حکومت چاره ساز نیست و می‌بایست این اراده در سطوح پایین جامعه به یک خواست عمومی تبدیل شود و جزو مطالبات مردم قرار گیرد.

دکتر سعید سرکار در ادامه صحبت هایش گفت: «باید یک تغییر نگرش در کشورمان ایجاد کنیم و امکانات را فراهم کنیم تا این تغییر نگرش به تغییر رفتار منجر شود. اقتصاد ما مبتنی بر مواد خام است در حالی که شایستگی و قابلیت مملکت ما بسیار فراتر از این است. باید محیط رشد فراهم شود و خلاقیت‌ها فرصت بروز بیابند».

او ادامه داد: «این یک روند طولانی است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد. باید چیزهای جدیدی را به عنوان ارزش تعریف کرد. تا طی ۱۵سال آینده کشور به جایگاهش برسند. فناوری نانو فرصت ویژه‌ای را برای ما فراهم می‌کند که اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان رهنمون کنیم».

در ادامه، دکتر رابرت هاک به عنوان یکی دیگر از سخنران کلیدی مجمع، به ایراد سخنرانی پرداخت. او که مدیر عامل شرکت INSIGHT INTER ASIA  است و در سال‌های اخیر با تمرکز بر بازار آسیا به بازاریابی و فروش محصولات هایتک در کشورهای مختلف آسیا اشتغال داشته، گفت: «آسیا یک بازار نیست بلکه متشکل از بازارهای مختلف و متفاوتی است که احتیاج به مطالعه و بررسی دارند. ژاپن و کره مهمترین بازارهای آسیا را تشکیل می‌دهند».

بعد از این سخنرانی، پانل «نقش مراکز تامین مالی در توسعه فناوری نانو»، با حضور ۵ سخنران آغاز شد.

شایان ذکر است مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، ۱۰ و ۱۱ مهرماه در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند رویدادهای این گردهمایی تخصصی را بطور زنده از طریق صفحه گزارش لحظه‌به لحظه فروم دنبال کنند.