ثبت رکورد در کتاب گینس: درج یک میلیون رقم در فضای ۳ اینچی

تولیدکنندگان ادوات تزئینی به دنبال ایجاد الگوهای زیبا روی سطوح کوچک هستند. شرکت نانوجمز (Nanojems) پتنتی به ثبت رسانده است که می‌توان با آن یک میلیون رقم را روی یک سطح ۳ اینچی ایجاد کرد. این موفقیت می‌تواند برای تولید نمایشگرها و ادوات الکترونیکی به کار گرفته شود.

نانوجمز (Nanojems) یکی از شرکت‌های فعال در بخش تولید ادوات میکرومقیاس است. این شرک اخیرا موفق شده‌است تا عدد پی تا یک میلیون رقم را روی یک تکه طلا ذخیره کند. این ورقه طلا روی بستری از جنس یاقوت قرار دارد. ذخیره‌سازی این تعداد رقم در فضایی بسیار کوچک تاکنون انجام نشده و این شرکت نام خود را در کتاب گینس به ثبت رسانده است.
جسی آدامز از موسسان این شرکت می‌گوید: ما معتقد بودیم که این کار امکان‌پذیر است تا این که به صورت عملی دست به انجام آن زدیم. برای این کار، ما از همکاری گروه‌های دیگر استفاده کردیم و در نهایت نشان دادیم که می‌توان محدودیت‌های فعلی در حوزه کامپیوتر و لیتوگرافی پرتو الکترونی را کنار زد. ما موفق شدیم یک میلیون رقم را روی یک قطعه طلا به قطر سه ایجاد کنیم، با این کار مسیر لیتوگرافی الگوهای بسیار کوچک روی سطوح هموارتر می‌شود. کاری که ما انجام دادیم یک نمونه اولیه از نتایج پروژه‌ای موسوم به کیک‌استارتر است، امیدواریم که نتایج اولیه این پروژه موجب شود تا ما بودجه مراحل بعدی پروژه را نیز دریافت کنیم، در صورتی که این امر تحقق یابد ما به سوی ایجاد الگو در فضاهای کوچک‌تر خواهیم رفت.
شرکت نانوجمز کار الگودهی در فضای کوچک را با استفاده از این فناوری انجام می‌دهد که توسط این شرکت پتنت شده‌است. با این فناوری می‌توان هزاران کلمه را روی یک بلور یا یک قطعه یاقوت کوچک حک کرد و در نهایت گردنبند یا زیورآلات حکاکی شده ایجاد کرد. آدامز می‌گوید: ما قصد داریم انقلابی در مد و ساخت جواهر ایجاد کنیم که در این مسیر از تلفیق هنر و فناوری استفاده می‌شود.
یکی از فعالیت‌های جالب نانوجمز این است که به علاقه‌مندان کارهای تزئینی پیشنهاد کرده است تا ۳۰ عکس و بیست‌هزار کلمه را روی یک کره شیشه‌ای تزئینی ایجاد کند. نانوجمز خدمات متعددی نظیر حکاکی اشعار شکسپیر روی ادوات تزئینی را انجام داده است.
موفقیت اخیرا این شرکت در گنجاندن یک میلیون رقم روی یک ورقه بسیار کوچک، گامی است که حوزه کاری این شرکت را از بخش مد و جواهر به سوی ساخت نمایشگر و سیستم‌های تصویربرداری می‌برد.