جای تحقیقات کاربردی در صنایع خالی است

سومین سخنرانی پنل پنجم مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو به موضوع «روند توسعه فناوری نانو در تولید لوله‌های بی‌صدا» معطوف بود.

مهندس علیرضا صحاف امین، مدیر فنی گروه صنعتی وحید به توضیح روند تولید لوله‌های بی صدا در این شرکت پرداخت. او صحبت‌هایش را این گونه آغاز کرد: «ما کارمان را با واردات از یک شرکت آمریکایی شروع کردیم. قرار نبود محصولاتمان نانویی باشند. ولی بعد از بررسی و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که باید محصول نانویی تولید کنیم».

او در ادامه چگونگی تشکیل تیم NPD و روند تولید لوله‌های بی‌صدا را توضیح داد و از وجود انگیزه کاری مدیران نسل قدیم و جدید، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در تحقیقات پایه‌ای مربوط به محصول و استفاده از کمک‌های ستاد نانو در مرحله تحقیقات ابتدایی به عنوان عواملی که باعث تولید این محصول نانویی شدند یاد کرد.

صحاف امین در توصیف روند نانویی شدن لوله‌های بی‌صدا گفت:‌ «تست‌های مکانیکی و مشاوره با شرکت‌های همکار، استفاده از تجربیات مشابه، بالابردن خاصیت ضربه‌پذیری محصول، به وجود آمدن تغییر شکل بالا حول نقطه ضربه از جمله مواردی بودند که محصول ما را به یک محصول نانویی تبدیل کردند».

به گفته صحاف امین برای تولید لوله‌های بی صدا لایه بی صدا توسط دو لایه ساندویچ شده است. لایه داخلی از ماده پلی پروپال خالص و بسیار صیغلی ساخته شده و لایه خارجی از پلی پروپالن خالص و با خاصیت ضربه پذیری».

او سپس فیلمی از تولید لوله‌های نانویی بی‌صدا برای حضار به نمایش گذاشت. در این فیلم روند تولید از ساخت تا بسته بندی نمایش داده شد.

مدیر فنی گروه صنعتی وحید به چالش‌های موجود بر سر راه بازاریابی عرضه محصول اشاره کرد و گفت:« هیچ استاندارد عایق‌کاری صوتی در ساختمان‌ها نداریم. جامعه مهندسین کشور با فناوری نانو آشنا نیستند. ساختارهای نانویی باید قابلیت رقابت با محصولات معمول را از جنبه‌های مختلف داشته باشند».

او در آخر از فضای موجود در صنایع کشور گلایه کرد و گفت: «صنایع به جای انجام تحقیقات کاربردی و خلق محصول به کپی کردن محصولات یکدیگر می‌پردازند. ساختارهای نظارتی و حمایتی لازم برای حمایت از محصولات هایتک در کشور وجود ندارد».

اولین پنل روز دوم که از ۹ تا ۱۲:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه در سالن عطار مرکز همایش‌های صدا و سیما با سه سخنرانی آغاز شد با پنل بحث و گفتگو و تبادل نظر سخنرانان و مخاطبان خاتمه یافت.