در شرکت‌های فناوری نانو خلا مدیریت دانش وجود دارد

دکتر آزاد عمرانی، چهارمین سخنران پنل دوم سالن عطار در دومین روز برگزاری مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو بود که به صحبت درباره نقش و اهمیت مطالعه بازخوردها، رفتارها و نظرات مشتریان در افزایش فروش محصولات نانویی پرداخت.

مدیر عامل شرکت زیست پژوهان خاورمیانه با اشاره به مطالعات مقدماتی صورت گرفته حول محور رفتار مشتریان محصولات نانویی، گفت: «پیش‌بینی‌های مبتنی بر امار نشان می‌دهد سهم فناوری نانو در تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰، ۳ هزار میلیارد دلار خواهد بود و کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۲۰٫۴ میلیارد دلار خواهد رسید».

او سپس تاکید کرد که فرصت‌های بسیار بزرگی در فناوری نانو وجود دارد و این فناوری به یک فرآیند کلیدی در آینده تبدیل خواهد شد.

به گفته عمرانی، تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از مردم جهان با فناوری نانو آشنا نیستند و خیلی‌ها نسبت به استفاده از محصولات این فناوری رغبتی نشان نمی‌دهند. تحقیقات انجام شده در آمریکا حاکی از این است که آمریکایی‌ها اعتماد زیادی به فناوری نانو ندارند و ۴۰۰ کمپانی در آمریکا وجود دارند که محصولاتشان را که در اصل نانویی هستند، به عنوان محصول نانویی معرفی نمی‌کنند.

این فارغ التحصیل دکترای بیوشیمی مولکولی از دانشگاه لویی پاستور، به مشکلات صنعت میوه کشور اشاره کرد و گفت: «ایران رتبه هفتم را در جهان در بحث برداشت میوه دارد. ضایعات میوه در ایران ۳۱ درصد است. بنابراین خلا بزرگ کاربری، فناوری و تحویل در این زمینه وجود دارد که با کمک محصولات نانویی می‌توان بسیاری از این خلا را پر کرد».

او با اشاره به این که الگوی فروش شرکت آنها b2b است تاکید کرد که بازار فناوری نانو برای کشورهای خاورمیانه بازار مهمی است. او گفت: «مردم معمولاً آن دسته از محصولات نانو را که پایه طبیعی دارند، بیشتر می‌پسندند و هنگام خرید و مصرف احساس ریسک و خطر کمتری می‌کنند».

او به نتایج تحقیقات رفتارشناسی مشتریان محصولات نانویی اشاره کرد و گفت: «وقتی اسم نانو می‌آید، مشتریان انتظار دارند چون این یک فناوری جدید است، بسته‌بندی محصول هم نو و شکیل باشد. بنابراین شرکت‌‌های ارائه کننده محصولات نانویی باید روش‌های نویی را برای عرضه محصولاتشان در نظر بگیرند».

آزاد عمرانی تاکید کرد: «بین نظرات بخش علمی شرکت‌ها و نظرات مالکین و بخش فروش معمولاً تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما باید توجه کرد که مبنای بازاریابی می‌بایست دانش باشد. متاسفانه می‌بینیم که در شرکت‌های نانوتکنولوژی یک خلا مدیریت دانش وجود دارد».

او صحبت‌هایش را با این نکته که شرکت‌های تولید و عرضه محصولات نانویی باید مدل‌ها و روش‌های موثری را برای آشنا کردن مردم با فناوری نانو پیدا کنند و باور ذهنی مردم را نسبت به این فناوری تقویت نمایند، به پایان برد.

پنل «بازاریابی محصولات نانو» با ۵ سخنرانی بعد از ظهر پنجشنبه ۱۱ مهرماه  از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ در سالن عطار همزمان با پنل «ارزشیابی شرکت‌های نوپای نانو» در سالن فیض مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.