آسپرین نانومقیاس با قابلیت غلبه بر “مقاومت آسپرینی”

آسپرین یکی از داروهای شناخته شده برای جلوگیری از حملات قلبی است اما این دارو روی دسته‌ای از مردم جهان اثر ندارد که به آن مقاومت آسپرینی گفته می‌شود. برای حل این مشکل محققان نوع جدیدی از آسپرین نانومقیاس تولید کرده‌اند که روی کسانی که در برابر آسپرین مقاومت دارند نیز اثرگذار است. این دارو تست‌های آزمایشگاهی روی حیوانات را سپری کرده و درحال تست‌های بالینی روی انسان است.

بیش از ۶۰ میلیون نفر در آمریکا از آسپیرین استفاده می‌کنند. بیشتر مردم برای جلوگیری از حملات قلبی و کاهش احتمال بروز سکته آسپرین می‌خورند. این دارو روی بخشی از مردم تاثیر ندارد، برای حل این مشکل پژوهشگران نوع جدیدی از آسپیرین را طراحی کرده‌اند که روی همه تاثیرگذار است. این گروه نتایج این دستاورد جدید خود را در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند.
شیکی پنگ، مینگ ژوا و همکارانش در این پروژه نشان دادند آسپرین خطرات گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد این کار با ممانعت از تجمع سلول‌های خونی موسوم به پلاکت اتفاق می افتد. معمولا تجمع پلاکت‌ها منجر به لخته شدن خون می‌شود. برخی معتقداند که آسپرین روی میلیون‌ها نفر تاثیرگذار نیست، بنابراین برای درمان این افراد باید از روش‌های دیگر که معمولا پرهزینه و دارای عوارض جانبی است استفاده کرد. برای حل این مشکل محققان تلاش کرده‌اند تا آسپرین را با دیگر داروها ترکیب کنند. اما به نظر می‌رسد که این راهبرد هم با مشکلاتی همراه است. این گروه تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا آسپرین را به نحوی اصلاح کنند تا روی همه مردم اثربخش باشد.
این گروه آسپرین را به اجزاء پروتئینی پیوند زدند تا با استفاده از این پروتئین آسپرین به نقطه‌ای که خون لخته شده برود. محققان این راهبرد را روی موش آزمایش کرده و در حال حاضر در حال تست روی انسان هستند. نتایج این آزمایشات نشان می‌دهد که آسپرین دقیقا به نقطه‌ای که خون لخته شده برده می‌شود. در واقع پروتئین، آسپرین را حمل کرده و به محل لخته شدن می‌برد و در نهایت آسپرین را در محل لخته شدن رهاسازی می‌کند.
با این کار دانشمندان موفق به ساخت نوع جدید آسپرین شدند که می‌تواند بر مقاومت آسپرینی بدن غلبه کند. این نوع آسپرین می‌تواند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کند تا از گزند حملات قلبی در امان باشند.