اداره غرفه باشگاه نانو توسط دانش آموزان

یکی از غرفه‌های جذاب و شلوغ ششمین نمایشگاه فناوری نانو باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو است که با حضور بسیار پویای دانش‌آموزان فعال در حوزه نانو هیجان و شادابی خاصی به نمایشگاه ششم داده است.

یکی از غرفه‌های جذاب و شلوغ ششمین نمایشگاه فناوری نانو باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو است. امسال نیز این غرفه همچون پنج دوره گذشته با حضور بسیار پویای دانش‌آموزان فعال در حوزه نانو و دستاوردهای آنها هیجان و شادابی خاصی به نمایشگاه ششم داده است.

باشگاه دانش‌آموزی نانو با بخش‌های اصلی چون «پروژه‌های دانش‌آموزی»، «آزمایش‌های نانو»، «انتشارات نانو» و «معرفی فعالیت‌های باشگاه» در نمایشگاه ششم حضور دارد.

به گفته فائزه اسلامی‌پور؛ مدیر غرفه باشگاه نانو، در این دوره ۷۰ درصد غرفه باشگاه نانو را دانش‌آموزان اداره می‌کنند. یکی از عمده تفاوت‌های این غرفه با دوره‌های قبل ارائه و به معرض نمایش قرار دادن پروژه‌های دانش‌آموزی تولید شده است.

از دیگر بخش‌های باشگاه نانو می‌توان به آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی اشاره کرد که در این نمایشگاه علاوه بر روند انجام آزمایش، مکانیزم تولید، محصول نهایی و همچنین موارد کاربرد محصول نیز به دانش‌آموزان بیان و نشان داده می‌شود.

مدیر باشگاه نانو از ادامه این روند آزمایشگاهی در نمایشگاه‌های استانی نیز خبرداد. به گفته وی تا به امر‌وز در ۱۹ استان کشور نمایشگاه‌های نانو برگزار شده است و باقی استان‌ها نیز در برنامه امسال قرار دارند.

همچنین تاکنون ۷ آزمایشگاه در ۷ استان در زمینه فناوری نانو تجهیز و خروجی آنها در ششمین نمایشگاه فناوری نانو ارائه شده‌اند.
در مجموع در این دوره ۴۴ طرح و دستاورد دانش‌آموزی معرفی شده که ۲۲ طرح متعلق به تهران است که در دو روز اول و ۲۲ طرح برای دیگر استان‌هاست که در روزهای سوم تا پنجم در باشگاه نانو به نمایش درمی‌آیند.

برخی از طرح‌های ارائه شده در غرفه باشگاه عبارتند از:
دستگاه الکترولیز آزمایشگاهی
از جمله دستاوردهای دانش آموزی ارائه شده در نمایشگاه ششم دستگاه الکترولیز است. این دستگاه که توسط یک گروه شش نفره از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد اصفهان طراحی و ساخته شده تمام اتوماتیک بوده و محصول نهایی آن نانوالیاف است. نانوالیاف تولید شده با این سیستم نسبت به الیاف معمولی اصطکاک کششی، سختی و انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری دارد. همچنین نانو الیاف تولیدی با این سیستم پیوسته‌اند. گفتنی است بهترین روش جهت تولید نانو‌الیاف روش الکترولیز است.

لایه نشانی نانونقره بر روی استیل
از دیگر طرح‌های دانش‌آموزی باشگاه نانو، بررسی اثر آنتی باکتریال نانونقره لایه نشانی شده بر روی استیل است که جهت به کارگیری در دستگیره‌های مترو و اتوبوس انجام شده است.

افزایش مقاومت بتن با نانو ماده و نانولوله‌های کربنی
بتن ساخته شده با نانو ماده و CNT توسط گروه سه نفره دبیرستان مفید ۱، ۱۲/۵ درصد نسبت به بتن مقاوم شده تنها با CNT و۳۰ درصد نسبت به بتن‌های معمولی افزایش مقاومت داشته است. تست‌های بررسی مقاومت این بتن در دانشگاه امیرکبیر انجام شده و در مرحله ثبت اختراع قرار دارد.

سنتز نقاط کوانتومی کادمیوم سولفید، ساخت سلول‌های خورشیدی با لایه نازک TiO2، پوشش TiO2  و SiO2 بر رویه پارچه و پنبه نیز از دیگر طرح‌های دانش‌آموزی ارائه شده در ششمین جشنواره فناوری نانو هستند.

در باشگاه نانو امسال برای دانش آموزان و کلیه افرادی که در خصوص فناوری نانو اطلاعاتی ندارند نیز جهت آشنایی اولیه این افراد با کلیات این فناوری آموزش‌هایی به صورت مسابقه انجام می‌گیرد. بگفته مدیر باشگاه نانو رشد آگاهی دانش‌آموزان در حوزه فناوری نانو بسیار زیادتر از دوره‌های پیش بوده و قابل تحسین است.

از دیگر فعالیت‌های ارائه شده در غرفه باشگاه نانوالمپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری‌ نانو است که تاکنون چهار دوره از آن در کشور برگزار شده است و ثبت نام پنجمین دوره نیز آغاز شده است. علاقه مندان به شرکت در پنجمین المپیاد دانش آموزی نانو می‌توانند با مراجعه به غرفه باشگاه نانو در ایام جشنواره در المپیاد پنجم ثبت نام کنند.

شایان ذکر است در روز آخر نمایشگاه طرح‌های برتر که توسط داوران ارزیابی علمی شده است معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.