حمایت ویژه از تجهیز آزمایشگاه‌ها در ششمین جشنواره نانو

بخش آزمایشگاه‌ها از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره نانو است که مورد توجه و علاقه پژوهشگران و تجربی‌کاران فعال در زمینه نانو قرار گرفته است.

بخش آزمایشگاه‌ها از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره نانو است که مورد توجه و علاقه پژوهشگران و تجربی‌کاران فعال در زمینه نانو قرار گرفته است. در نمایشگاه امسال ۱۴ غرفه به آزمایشگاه‌ها اختصاص داده شده است تا این مراکز به معرفی تجهیزات و خدمات خود بپردازند.  

اولین غرفه این بخش در طبقه دوم سالن خلیج فارس مختص به شبکه آزمایشگاهی نانو است که به ارائه خدمات و مشاوره در زمینه‌های مختلف آزمایشگاهی به فعالان و پژوهشگران فعال در آزمایشگاه‌های حوزه نانو می‌پردازد. در حال حاضر ۵۸ آزمایشگاه به طورقطعی و ۲۴ آزمایشگاه به صورت موقت عضو شبکه آزمایشگاهی نانو هستند.
پرتال شبکه آزمایشگاهی نانو از جمله خدمات ارائه شده در غرفه شبکه است که اطلاعات تمامی تجهیزات آزمایشگاه‌های کشور را با قابلیت جست‌وجو برای تمامی کاربران در دسترس قرار می‌دهد. در حال حاضر اطلاعات ۱۰۰ آزمایشگاه و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه آزمایشگاهی در این پرتال به ثبت رسیده است.

شرکت مدیریت فناوران دنا نفیس با حضور در بخش آزمایشگا‌ه‌های جشنواره ششم در راستای رفع نیاز آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و همچنین نیاز مجموعه‌های آزمایشگاهی کشور به یک «نرم افزارجامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی» جهت پشتیبانی همه جانبه از چارچوب استاندارد تخصصی آزمایشگاه‌ها (ISO-17025)، نرم‌افزار LABLEAD را در دو نسخه نسخه پایه و جامع در اختیار آزمایشگاه قرار می‌دهد.

مرکز پژوهش متالورژی رازی از دیگر مراکز حاضر در بخش آزمایشگاه‌هاست. این مرکز در هفتمین دوره ارزیابی آزمایشگاه‌ها برای پنجمین بار رتبه اول را کسب کرده است. این مرکز در زمینه مهندسی مواد و متالورژی فعالیت می‌کند. همچنین بیش از ۱۰۰ دستگاه آزمایشگاهی در زمینه بررسی خواص رفتاری، مکانیکی مواد وغیره در این مرکز موجود است. مرکز پژوهش متالورژی رازی در حال حاضر بزرگ ترین آزمایشگاه بخش خصوصی کشور است.

پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی نیز با حضور در بخش آزمایشگا‌ه‌ها خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. پژوهشکده نانوبیوفناوری یکی از چندین پژوهشکده پژوهشگاه ابن‌سینا است که در ۳ گروه و مشخصا در حوزه نانو و نانوبیوفناوری با هدف تولید نانوذرات کاربردی جهت مصارف درمانی فعالیت می‌کند.
روش سنتز نانوساختارها و نانوهیدروژل‌های حامل دارو و نانوذره طلای سیلیکا برای فتوترمال‌تراپی از جمله فعالیت‌های عرضه شده در غرفه این مرکز در نمایشگاه امسال است. بسیاری از این محصولات هم‌اکنون در مرحله تجاری‌شده قرار دارند.

مجتمع آزمایشگاهی فناوری نانو کفا نیز که یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید ستاد نانو است در جشنواره امسال در بخش آزمایشگاه به مشاوره و معرفی تجهیزات خود می‌پردازد. معرفی خدمات قابل ارائه این مرکز با تجهیزاتی از جمله دستگاه XRD ،TEM و موزباور، سیستمICP‏، و دستگاه GCMS/MS جهت شناسایی ترکیبات آلی در غرفه این مرکز ارائه می‌شود.

در بخش آزمایشگاه‌های نمایشگاه امسال غرفه‌ای نیز به آزمایشگاه‌های آموزش نانو اختصاص دارد. آزمایشگا‌های آموزش نانو با هدف ترویج و آموزش فناوری نانو در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی با حمایت ستاد نانو و پرداخت یک سوم از هزینه تجهیز این آزمایشگا‌ها با همکاری مراکز آموزش پرورش و آموزش عالی برپا می‌شوند. در حال حاضر ۷ مرکز در استان‌های تهران، سمنان، همدان، فارس، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی توسط این مرکز مجهز شده‌اند.  
گفتنی است طبق گفته مسئول غرفه آزمایشگاه‌های آموزشی در روزهای برپایی جشنواره ششم، علاوه بر پرداخت یک‌سوم هزینه حمایت ویژه دیگری نیز به جز این حمایت به مراکز متقاضی مراجعه کننده ارائه می‌شود.

در بخش آزمایشگاه‌های‌ جشنواره امسال علاوه بر مراکز نام برده، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران، مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور ایران، مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، دانشگاه صنعتی شریف، مجموع آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی شریف و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران حضور دارند و به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خود می‌پردازند.