نمایش گام‌های فناوری نانو در صنعت خودرو در جشنواره ششم

شرکت‌های فعال در صنعت خودرو با رویکرد بکارگیری فناوری نانو در صنعت خودرو و صنایع وابسته در ششمین جشنواره نانو حضور پیدا کرده و محصولات مرتبط با این صنعت را ارائه کرده‌اند.

شرکت‌های فعال در صنعت خودرو با رویکرد بکارگیری فناوری نانو در صنعت خودرو و صنایع وابسته در ششمین جشنواره نانو حضور پیدا کرده و محصولات مرتبط با این صنعت را ارائه کرده‌اند.

همزمانی این نمایشگاه با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فرصت مناسبی برای شرکت‌های نانویی فعال در زمینه خودرو، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات آنها جهت معرفی، فروش و بازاریابی داخلی و خارجی محصولات فراهم کرده است.
در جشنواره فناوری نانو امسال ۴ شرکت به ارائه محصولات پرداخته‌اند.  

به گفته کارشناس کارگروه صنعت و بازار، بخش خودرو شرکت پارسا پلیمر شریف با محصول پلی پروپیلن (p.p) در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. این شرکت با ساخت کامپوزیت‌های پلی‌پروپیلن و با استفاده از یک سری مواد پر کنند در مقیاس نانو محصولی نهایی گرانول p.p را تولید و جهت استفاده در مواردی چون رودری خودرو، داشبرد، زیر آرنجی و دیگر قسمت‌های خودرو به قطعه‌سازان و خودروسازان ارائه می‌کند.

در حال حاضر قسمت‌های نام برده با استفاده از کامپوزیت‌های پلی‌پروپین تولید و تجاری‌سازی شده‌اند. از این نمونه می‌توان به رودری‌های خودرو رانا و ۴۰۵، از محصولات ایران خودرو، اشاره کرد.

از دیگر موارد استفاده از کامپوزیت‌های پلی‌پروپیلین در کشور، می‌توان به جایگزینی پلی‌آمید که محصول وارداتی و گرانی است با گرانول p.p جهت ساخت و تولید قالپاق خودرو اشاره کرد. محصول نهایی در این خصوص از لحاظ کیفیت، رنگ‌پذیری و خواص مکانیکی و قیمت با محصولات ساخته شده با پلی‌آمید قابل رقابت است. این محصول به تائید شرکت ساپکو نیز رسیده است.
 
نانوپوشش فلز از دیگر شرکت‌های حاضر در حوزه خودروی جشنواره امسال است که سیال نانو مکمل رادیاتور را به نمایش درآورده است. این سیال که در رادیاتور خودروها استفاده می‌شود با ایجاد یک پوشش نانویی در سطح داخلی رادیاتور خودرو باعث بهتر صورت گرفتن تبادل دما و افزایش ۱۰ تا ۱۳ درصدی ضریب انتقال حرارت رادیاتور می‌شود.
 
نانوسیال مکمل همچنین سبب افزایش قدرت رادیاتور می‌گردد. همچنین در زمانی که خودرو در زمان طولانی درجا کار می‌کند از جوش آوردن و صدمات وارده به سیلندر، سرسیلندر و حتی موتور خودرو جلوگیری می‌کند.

شرکت آرتاش کامپوزیت نیز در بخش خودروی این جشنواره حضور دارد و به ارائه محصولات خود که الکترود جوش مقاومتی و محصول جدید خود، نازل جوش CO2 از جنسArtrode-11، می‌پردازد. این محصول در صنایع خودروسازی به عنوان سرجوش الکترود مقاومتی استفاده می‌گردد. در خط تولید بدنه در شرکت ایران خودرو از این محصول استفاده می‌شود.

گفتنی است پیشرفت بخش خودرو در طی سال‌های اخیر در ستاد نانو روند آهسته و پیوسته‌ای داشته است و تاکنون در حوزه صنعت خودرو در ستاد نانو گام‌های بسیار موثری جهت تجاری‌سازی محصولات برداشته شده است.