ساخت تجهیزات در حوزه نانو کلید پیشرفت صنعت نانو

بخش تجهیزات از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره فناوری نانو است. صنعت نانو پیشرفت نخواهد داشت مگر اینکه بتوان تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور تولید و تأمین نمود.

بخش تجهیزات، بخش ویژه و یکی از زیرمجموعه‌های کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو است. شرکت‌های فعال در این بخش توانسته‌اند بسیاری از دستگاه‌های مرتبط و مورد نیاز با صنعت در حوزه فناوری‌نانو را تولید کنند. همچنین در این راستا تجهیزات‌سازان حاضر در این بخش بیش از ۵۰ نمونه دستگاه خارجی را به کشور وارد و به تولید رسانده‌اند.

در بخش تجهیزات نمایشگاه امسال ۲۹ شرکت با رویکرد اصلی صنعتی‌سازی و ارتقاء محصولات حضور پیدا کرده‌اند.
یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات در زمینه نانو در جشنواره ششم یارنیکان صالح است که دستگاه ARC PVD را که محصولی جدید در زمینه سیستم‌های لایه نشانی است را عرضه کرده است.

شرکت تجهیزسازان پیشتاز، سیستم خشک‌کن انجماد پاششی جهت تولید نانوذرات دارویی را با خود به جشنواره فناوری نانو ۲۰۱۳ آورده است.

سیستم‌های AFM وکیوم و دستگاه نانوکاویتاسیون نیمه‌صنعتی برای دی‌سولفوره کردن گازوئیل توسط شرکت آراپژوهش و همچنین دستگاه تصفیه آب نیز توسط شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر ارائه شده‌ است.

در نمایشگاه امسال ۶ شرکت جدید نیز حضور دارند که به ارائه تجهیزات خود در حوزه فناوری نانو می‌پردازند.
بسا فن‌آوران نصیر یکی از این شرکت‌هاست که مولدهای پلاسماییRF و DC را که در تمامی سیستم‌های لایه نشانی CVD و PVD استفاده می‌شوند را به بازدیدکنندگان غرفه خود معرفی می‌کند.

شرکت سامانه تجهیز دانش نیز دستگاه‌های لیتوگرافی چرخشی که از تجهیزاتی است که در صنایع میکروالکترونیک و الکترونیک کاربرد وسیعی دارد را ارائه کرده است.

شرکت فناوری تجهیزات نانو آزما دستگاه الکتروریسی ساید‌بای‌ساید جهت تولید نانو الیاف، شرکت فراذوب خلا دستگاه ذوب‌ریسی در خلا و سیستم‌های لایه‌نشانی برای تولید نوارهای فلزی و مغناطیسی نانومقیاس مورد استفاده در نیروگاه‌ها و پزشکی و شرکت تسنیم کیمیا سیستم‌های لایه‌نشانی و پلاسما نیترایدینگ و همچنین کوره‌های القایی ذوب شیشه را هر یک در غرفه‌های خود به نمایش گذاشته‌اند.

در این نمایشگاه همچنین شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو نیز به عنوان نماینده چند شرکت تجهیزاتی پوشش‌های نانوساختار، توسعه فناوری مافوق صوت، تجهیز آفرینان نوری پارسه، کیما شرنگرف پارس و فناوران نانو مقیاس در ششمین جشنواره فناوری نانو شرکت کرده است و تعدادی از دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط با حوزه نانو این شرکت‌ها را در غرفه خود عرضه داشته است.