تمرکز عمده بخش نانومواد بر بکارگیری این مواد در محصولات مختلف

هشت شرکت فعال در زمینه نانومواد با هدف ارائه فناوری و محصولات خود در ششمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو حضور پیداکرده‌اند.

برای پیشرفت هرچه بیشتر در حوزه نانو مواد جهت تولید محصولات کارآمد که تحمل زیرساخت صنعتی را دارند و بازار را تضمین می‌کنند بایستی ساختار مناسب چیده و همچنین از افراد متخصص استفاده شود.

شرکت‌ها و مراکزی چون، زیست شیمی آزما رشد، تامین نانوساختار آویژه، شرکت تجهیز گاما، یاران شیمی پاسارگاد، نانو بسپارآیتک، یاسین شیمی ققنوس، مهندسی نرمین شیمی نوین و مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان با حضور در بخش نانومواد ششمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو به معرفی فعالیت‌های خود پرداخته‌اند.

این شرکت‌ها با هدف ارائه فناوری و محصولات خود در این نمایشگاه حضور پیداکرده‌اند.
نانوکلوئیدها، نانوذرات نقره (قابل استفاده در صنایع کامپوزیت، نساجی بهداشتی و پزشکی)، تیتانا، نانوذرات فلزی و اکسیدهای فلزی، انواع ترکیبات سیلیسی (مورد استفاده در صنایع ساختمان، نساجی)، آئروژل‌ها (به‌عنوان نانومواد جاذب مواد نفتی، عایق حرارتی و ماده پایه در دارورسانی) و چندین نانو مواد دیگر از جمله محصولات ارائه شده در غرفه این ۸ شرکت فعال در زمینه نانومواد در ششمین نمایشگاه فناوری نانو است.

گفتنی است در کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، به واحدهای فعال در زمینه نانو مواد در راستای ورود نانومواد کارآمد و اولویت‌دار به صنایع و برداشتن گپ‌های موجود جهت توسعه آنها حمایت‌های بسزایی صورت می‌گیرد.

پیش از این تمرکز عمده این بخش بر روی تولید نانومواد بود اما اکنون با پیشرفت‌های صورت گرفته به دنبال بکارگیری این مواد در محصولات مختلف است.

لازم به ذکر است در خصوص نانوموادی که در راستای محصولات پزشکی، دارویی، بهداشتی، خوراکی و بسته‌بندی و پوشاک استفاده می‌شوند و با سلامت انسان‌ها در ارتباط‌اند کنترل‌های ایمنی لازم از سوی کارگروه ایمنی ستاد نانو و وزارت بهداشت صورت و پس از کسب استانداردها و تأییدیه‌های لازم این محصولات به بازار عرضه می‌شوند.

به گفته کارشناس بخش نانومواد کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، تلاش‌هایی در جهت ایجاد صادرات برخی نانومواد کارآمد و خاص در این کارگروه در حال انجام است.

با توجه به آینده بکارگیری نانومواد در محصولات مختلف باید به دنبال این باشیم تا از نانومواد یک نماد تجاری معتبر و شناخته شده‌ ارائه شود. چرا که کاربردهای گسترده‌ای برای این حوزه در نظر گرفته شده است و پرداختن به آن می‌تواند جایگاه خوبی برای این حوزه به وجود آورد.