ابزاری برای تسهیل کالیبراسیون دستگاه AFM

کالیبراسیون میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) کاری دشوار و زمان‌بر بوده و گاهی با آسیب‌دیدن نوک همراه است. شرکت اسایلم ریسرچ (Asylum Research) ابزار جدیدی برای کالیبراسیون این دستگاه ارائه کرده است که فرآیند کالیبراسیون را تسهیل می‌کند.

شرکت اسایلم ریسرچ (Asylum Research) یک شرکت تولید کننده ادوات و تجهیزات آزمایشگاهی است. این شرکت اخیرا سیستمی به نام GetReal™ را به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان بخش‌های مختلف میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) را کالیبره کرد. تنها با یک کلیک، GetReal می‌تواند پارامترهای مختلف این دستگاه را کالیبره کند برای مثال این ابزار قادر به کالیبراسیون حساسیت پیمایشگر و ضریب فنر بوده و در نهایت موجب افزایش دقت نتایج می‌شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از GetReal آن است که از پیمایشگر میکروسکوپ در حین کالیبراسیون محافظت می‌کند، معمولا در طول فرآیند کالیبراسیون نوک میکروسکوپ‌ها دچار آسیب می‌شوند و در نهایت قدرت تفکیک میکروسکوپ کاهش می‌یابد که این ابزار از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. با توجه به این مزایای، استفاده از GetReal برای کاربران اهمیت بالایی پیدا می‌کند. شرکت اسایلم ریسرچ اعلام کرده که در صورت خرید میکروسکوپ نیروی اتمی از این شرکت، نیاز به پرداخت وجه اضافی برای بدست آوردن سیستم GetReal نیست.
MFP-3D™ و Cypher™ دو نرم‌افزار دستگاه AFM هستند که توسط این شرکت عرضه شده و به روزرسانی آنها رایگان است. بین اوهلر از مدیران این شرکت می‌گوید کاربران اهمیت زیادی برای دقت و کیفیت نتایج حاصل از AFM قائل هستند اما برخی از آنها فرآیند کالیبراسیون را انجام نمی‌دهند با این کار دقت کار کاهش می‌یابد. استفاده از GetReal موجب تسهیل فرآیند کالیبراسیون می‌شود بنابراین کاربران در هر بار استفاده از میکروسکوپ مطمئن خواهند شد که دستگاه دقت کافی برای انجام آزمون را داراست.
GetReal براساس دو روش کالیبراسیون رایج برای ثابت فنر کار می‌کند که به آنها روش نویز گرمایی و روش سادر گفته می‌شود. معمولا از این دو روش به صورت جداگانه برای کالیبراسیون استفاده می‌شود اما محققان شرکت اسایلم ریسرچ این دو روش را با هم تلفیق کرده و این ابزار جدید را تولید کردند، با این ابزار می‌توان حساسیت تیرک و ثابت فنر را به راحتی کالیبره کرد. برای این کار نیاز به فرآیندهای پیچیده و بغرنج نیست تنها با یک کلیک کالیبراسیون انجام می‌شود. این روش ساده‌ترین روش برای کالیبراسیون دستگاه بوده و به سالم ماندن نوک میکروسکوپ نیز کمک می‌کند.