همکاری مشترک برای تولید و تعیین مشخصات گرافن

روش‌های مختلفی برای تولید گرافن وجود دارد. در حال حاضر شرکت‌ها به دنبال روش‌های ساده‌تر برای تولید انبوه این ماده هستند. یکی از این روش‌ها لایه‌برداری از گرافیت در فاز سیال است. اخیرا شرکت گرافن‌کو(Grafen Co) به بررسی تولید گرافن با این روش پرداخته است. این شرکت با همکاری آکادمی ملی شیمی و پتروشیمی اوکراین به انجام این پروژه پرداخته است. نتایج اولیه نشان می‌دهد که کیفیت محصول تولید شده در سطح قابل قبولی قرار دارد.

شرکت گرافن‌کو(Grafen Co) تلاش دارد تا با تورق گرافیت در محیط سیال، گرافن تولید کند. این شرکت اخیرا با همکاری آکادمی ملی شیمی و پتروشیمی اوکراین موفق به آزمایش نتایج اولیه این فرآیند شده است. در حال حاضر روش‌های متعددی برای تولید گرافن وجود دارد برای مثال لایه نشانی به روش CVD یکی از رایج‌ترین روش‌ها است. اما اخیرا لایه‌برداری از گرافیت در فاز سیال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این امر آن است که ساختار بلوری محصول بدست آمده منحصر به فرد بوده و اثرات زیست محیطی کمتری دارد. شرکت گرافن‌کو سال قبل وارد حوزه تولید گرافن با این روش شد برای این کار از محققانی از موسسات مختلف بین المللی دعوت کرد تا با تشکیل یک تیم تحقیقاتی به ارزیابی این روش بپردازند. این پروژه با هدف درک بهتر فرآیند تولید گرافن در فاز سیال آغاز شده و اخیرا نتایج اولیه آن منتشر شده است.
ابراهیم موتلی از مدیران شرکت گرافن‌کو با سرگی‌ روگالسکی و اوجنی شلوکدو از آکادمی علوم اوکراین جلسات متعددی را برگزار کرده تا به بررسی مروفولوژی نمونه‌های گرافن سنتز شده با این روش بپردازد. این گرافن‌ها با استفاده از روش لایه‌برداری در فاز سیال تولید شده بودند. فرآیند ساخت در شرکت گرافن‌کو و فرآیند تعیین مشخصات با میکروسکوپ نیروی اتمی در آکادمی علوم اوکراین انجام شد. نتایج تست‌های اولیه نشان داد که گرافن تولید شده چند لایه بوده و بین ۱۰ تا ۱۵ نانومتر ضخامت دارد. این نتایج نشان داد که محصول به دست آمده از شرایط خوبی برخوردار بوده و می‌توان از این روش برای تولید گرافن استفاده کرد.