نانوابزاری برای تسهیل درمان ناهنجاری‌های مغز با لیزر

محققان آمریکایی موفق به ساخت ابزاری شدند که با استفاده از آن می‌توان بدون برش جمجمه، ناهنجاری‌های مغزی را با لیزر درمان کرد. این ابزار قطعه‌ای از جنس نانوبلورهای زیرکونیا پایدار شده با ییتریوم است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه قطعه‌ای شدند که می‌توان آن را درون مغز کاشت و از آن به عنوان ابزاری برای درمان سرطان مغز استفاده کرد. این ابزار به پنجره مغز موسوم شده که دانشمندان امیدوارند که بتوان از آن برای درمان بیمارانی که از ناهنجاری‌های خطرناک عصبی و مغزی مانند سرطان مغز رنج می‌برند استفاده کنند.
این گروه تحقیقاتی برای ساخت این ابزار از نانوبلور زیرکونیا پایدار شده با ییتریوم (YSZ) استفاده کردند. YSZ ماده‌ای سرامیکی بوده که به صورت رایج در ساخت تاج مصنوعی دندان استفاده می‌شود. تفاوت اساسی میان این ترکیب در تاج دندان و ماده‌ای که در ساخت این ابزار به کار رفته در این است که این ماده در نانوابزار ساخته شده شفاف است.
در حال حاضر YSZ امتحان خود را برای استفاده در بدن پس داده است در واقع این ماده قادر به تحمل شرایط محیطی در داخل بدن است. این گروه تحقیقاتی موفق شدند از این ماده برای ساخت ابزاری شفاف استفاده کنند تا پزشکان بتوانند درمان با لیزر را روی مغز انجام دهند. در روش‌های فعلی لازم است تا بخشی از جمجمه برداشته شود تا پزشک بتوانند دید لازم برای انجام جراحی با لیزر را داشته باشد اما این ابزار امکان دید بدون نیاز به برش جمجمه را فراهم می‌کند.
در بازدیدی که رئیس جمهور ایالات متحده از پیشگامی مربوط به مغز و اعصاب انجام داده نتایج این پژوهش برای ایشان ارائه شد. هدف از این ارائه نشان دادن دستاوردهای انجام شده در بخش درمان مشکلات مغزی بوده است. گولمرو آگیولار استاد این دانشگاه می‌گوید این پروژه در نهایت به دستاوردی رسیده که نتایج آن شبیه داستان‌های علمی تخیلی است. چیزی که ما به دست آوردیم تاثیر بسیار زیادی روی درمان‌ بیماران خواهد گذاشت.
درمان‌های مبتنی بر لیزر برای بیماری‌های مغزی بسیار مناسب هستند مشکل این روش آن است که برای انجام آن باید بخشی از جمجمه شکافته شود. با ابزاری که محققان این پروژه ارائه کرده‌اند می‌توان مسیری شفاف برای پزشکان ایجاد کرد تا با استفاده از آن درون مغز را مشاهده کنند. این پروژه اولین قدم در مسیر ایجاد ابزارهایی برای مشاهده مغز بدون نیاز به ادوات پیچیده است.
لازم به ذکر است که پیش از این ابزارهایی برای مشاهده مغز ارائه شده بود اما این ابزار به صورت ویژه برای استفاده در انسان طراحی شده است.