ارائه محصولات تجاری‌سازی شده در صنعت ساختمان در نمایشگاه نانو

کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان، غرفه‌ای است که در ششمین جشنواره فناوری نانو نمونه محصولات نانویی مربوط به صنعت ساختمان که مورد تأیید ستاد نانو بوده و تجاری‌سازی شده‌اند را به نمایش گذاشته است

بر خلاف سال‌های گذشته که در بخش ساختمان خانه نانویی (خانه‌ای با تمامی تاثیرات فناوری نانو بر بخش‌های یک ساختمان از جمله دوام، مقاومت، طراحی نما و طراحی داخلی) به معرفی محصولات و دستاوردهای جدید این بخش می‌پرداخت که البته گفتنی است خانه نانویی جذابیت خاصی برای مخاطبین داشت، اثری از آن در جشنواره فناوری نانو۲۰۱۳ دیده نمی‌شود‌.
 
فناوری نانو بر بخش‌های یک ساختمان از جمله دوام، مقاومت، طراحی نما و طراحی داخلی تاثیرات بسیاری دارد که این امر بسیار قابل توجه بوده و استفاده از نانو در صنعت ساختمان را توجیه می‌کند.
کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان، غرفه‌ای است که در ششمین جشنواره فناوری نانو نمونه محصولات نانویی مربوط به صنعت ساختمان که مورد تأیید ستاد نانو بوده و تجاری‌سازی شده‌اند را به نمایش گذاشته است.

از نمونه‌ محصولات ارائه شده در این غرفه می‌توان به رنگ عایق حرارت، رنگ ترک تزیینی، پوشش‌های خود تمیز شونده، شیشه‌های دوجداره کم گسیل و دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فتوکاتالیست‌ها و دو نوع بتن فوق سبک و بتن پر مقاومت و لوله‌های pvc مقاوم شده با نانو سیلیکا و لوله‌های بی‌صدا اشاره کرد‌.

شریف نانوپارس با پوشش نانویی خود تمیز شونده که قابل استفاده بر روی پارچه، شیشه، آینه و دیگر سطوح است در بخش ساختمان این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

شرکت شیشه کاوه فلوت نیز با هدف معرفی و عرضه محصولات گسترده خود نظیر، شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی (Low E) که نوعی عایق حرارت بوده و در پنجره‌های دوجداره به کار می‌روند و شیشه‌های رفلکس در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف جهت استفاده در نمای ساختمانی و تزئینات، در ششمین جشنواره فناوری نانو شرکت دارد.

گفتنی است این شرکت نمونه اولیه‌ای از محصولاتی چون شیشه‌های هوشمند، شیشه‌های ضدبخار و شیشه‌های خود تمیز شونده با استفاده از فناوری نانو را نیز در این نمایشگاه ارائه کرده است. البته این سه محصول برخلاف محصولات دیگر این شرکت تجاری‌سازی نشده‌اند.

به گفته کارشناس حاضر در غرفه شیشه کاوه فلوت، دلیل تجاری نشدن این سه محصول عدم وجود زیرساخت‌ها و نیاز بازار تاکنون بوده است.

همچنین شرکت‌های بازرگانی عرفان نانوگستر ایریا (با ارائه محصولاتی چون رنگ‌های نانوعایق، کوتینگ‌ها، سنگ‌های طبیعی با پوشش نانو)، شریف سولار(سلول‌های خورشیدی)، پوشش صنعت نانوفن، پیشگامان فناوری آسیا، مجتمع صنایع شمیایی ریف ایران، رنگ ترک تزئینی آسیا و کیلوپیکو آرین نیز به صورت غرفه‌های مجزا به عرضه محصولات ساختمانی با استفاده از فناوری نانو در این نمایشگاه پرداخته‌اند.